Scott Tiger Tech Blog

Blog technologiczny firmy Scott Tiger S.A.

Krótki przegląd bibliotek ActionScript 3.0 do tworzenia aplikacji biznesowych

Autor: Krzysztof Nielepkowicz o poniedziałek 16. Sierpień 2010

Niniejszy artykuł jest wstępem do serii artykułów opisujących najpopularniejsze biblioteki okienkowe opern source.  Są to 2 stosunkowo dojrzałe biblioteki okienkowe : SPAS 3.0 oraz AS3 Swing oraz jeden zestaw komponentów MinimalComps.   Pierwsze dwie biblioteki narzucają swoją metodologię tworzenia aplikacji, przez co nie są możliwe do użycia w każdym profjekcie. Przykładowo Przy tworzeniu zaawansowanej kontrolki do wizualizacji danych gdzie główną częścią jest stworzony od podstaw komponent a interfejs użytkownika jest tylko dodatkiem dla którego nie można zmienić całej struktury aplikacji tak by była zgodna z zastosowanym frameworkiem. W takich przypadkach zastosowanie bibliotek SPAS 3.0 bądź AS3 Swing będzie niewskazane, o wiele większą elastyczność eferuje pod tym względem biblioteka MinimalComps. Jednak w przeciwieństwie do nich jest stosunkowo uboga. Poniżej przedstawię jedynie krótką charakterystykę dla każdej z wymienionych bibliotek, natomiast bardziej szczegółowe informacje zostaną zawarte w osobnych wpisach poświęconych każdej z bibliotek z osobna.

Actionscript jest sercem wszystkich aplikacji i animacji flashowych, wszystko co jest odtwarzane we Flash Player bazuje na ActionScript.  Nawet aplikacje tworzone w wizualnym środowisku Flash CS5 Pro, gdzie developer by stworzyć zaawansowaną aplikację nie musi wdawać się w szczegóły kodu ActioScript, jako finalny produkt są ostatecznie kodem ActionScript. Drugie popularne środowisko do tworzenia aplikacji flashowych, Flash Builder 4, z założenia jest przystosowane do operowania bezpośrednio na kodzie, a mimo to posiada bardzo rozbudowany moduł pozwalający definiować aplikację za pomocą MXML. Największe jednak możliwości daje operowanie nie na komponentach a bezpośrednio na kodzie. Niestety Actionscript nie ma wielu klas, API jest bardzo proste i oferuje jedynie podstawową funkcjonalność. W takiej sytuacji tworzenie aplikacji jest mocno spowolnione gdyż nawet najprostsze kontrolki trzeba zaprogramować praktycznie od zera. Dobrym rozwiązaniem w tej sytuacji wydaje się zastosowanie zewnętrznych bibliotek okienkowych bądź też zestawów komponentów.  Niestety  bibliotek open source czy freeware, nadających się do tworzenia aplikacji biznesowych, jest stosunkowo niewiele. Z kolei zestawy komponentów zwykle są płatne i bardzo często przystosowane tylko do użycia z Flash CS5 Pro.
SPAS 3.0  , biblioteka stworzona przez francuską firmę Banana Tree Design. Nie jest na licencji open source, przez co są narzucone pewne ograniczenia.  Biblioteka nie może byś modyfikowana, objęta prawami autorskimi należącymi do Banana Tree Design. W praktyce oznacza to zezwolenie na wykorzystywanie niniejszej biblioteki dla celów niekomercyjnych i komercyjnych pod warunkiem niezmieniania kodu biblioteki   i niezawłaszczania autorstwa.  Można o niej mówić jako o kompletnym frameworku do tworzenia aplikacji, wszystkie komponenty są osadzane w kontenerach bez możliwości bezpośredniego dodawania do sceny bądź do podklas klasy Sprite definiowanych przez programistę. Mimo tych ograniczeń biblioteka działa sprawnie i jest prosta w użyciu. Biblioteki SPAS 3.0 nie można równolegle używać z biblioteką AS3 Swing, gdyż obie narzucają sztywne ramy architektoniczne dla aplikacji. Możliwe jest natomiast dodatkowe użycie MinimalComps, co jednak z powodu małego zaawansowania tej ostatniej jest bezcelowe.

AS3 Swing jest typową biblioteką na licencji BSD, więc jej wykorzystanie dla celów prywatnych i komercyjnych jest w pełni dozwolone łącznie z modyfikacją kodu źródłowego dla własnych potrzeb, aczkolwiek pod warunkiem dołączenia oryginalnej noty licencyjnej.  Głównym twórcą jest pochodzący z Chin, podobnie jak większość członków projektu, Iiley Chen.  Biblioteka powstała na początku roku 2007, obecnie najnowszą jej wersją jest wersja 1.5 z grudnia 2008 roku. Projekt jest ciągle rozwijany, Tworzone są nowe narzędzia wykorzystujące tą bibliotekę jak Desktop Flash MiniBuilder (listopad 2009), aplikacja służąca   to tworzenia wizualnego tworzenia UI po przez generowanie gotowych komponentów AS3  Swing. Wśród materiałów do ściągnięcia pojawiła się również prezentacja możliwości biblioteki w wersji 2.0 co wskazuje na dalsze plany rozwojowe twórców. Równocześnie autorzy biblioteki wydali książkę o jej użyciu lecz niestety jedynie w języku chińskim, jednak wśród planów na przyszłość jest wydanie również wersji angielskiej.

Ostatnią biblioteką jest zestaw komponentów MinimalComps jest w pełni open source i rozpowszechniany z bardzo liberalną licencją MIT. Pakiet zawiera podstawowe komponenty wykorzystywane w interfejsie użytkownika takich jak przyciski, suwaki, panele czy podstawowe rozkłady. Wszystkie komponenty dziedziczą bezpośrednio po podstawowej graficznej klasie ActioScriptu – Sprite. Taka architektura daje bardzo dużą elastyczność w zastosowaniu. Jednak biblioteka sama w sobie jest niestety uboga, komponentów jest stosunkowo niewiele i sterowanie ich wyglądem również jest mocno ograniczone. Wygodnym sposobem wykorzystania i rozszerzenia funkcjonalności jest przedefiniowywanie dostarczonych komponentów tworząc własne.

Krótki przegląd bibliotek ActionScript 3.0 do tworzenia aplikacji biznesowych, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Share and Enjoy:
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Śledzik
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Wykop

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyć następujących tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>