Scott Tiger Tech Blog

Blog technologiczny firmy Scott Tiger S.A.

Facebook

Autor: Piotr Karpiuk o środa 12. Styczeń 2011

Bezpieczeństwo

W grudniu 2009 zmiana ustawień prywatności na Facebooku doprowadziła do przypadkowego ujawnienia wszystkich zdjęć tych użytkowników serwisu, którzy nie zorientowali się w porę że należy uaktualnić swoje ustawienia prywatności. Jednym z poszkodowanych był Mark Zuckerberg – twórca Facebooka.

Interes twórców portalu dbających o jak najszybszy jego rozwój niekoniecznie pokrywa się z interesem użytkowników. Przy standardowych ustawieniach bezpieczeństwa niemal wszystko co piszesz jest widoczne dla całego świata; specjaliści od bezpieczeństwa są zgodni że bardziej rozsądny byłby model w którym użytkownik nie może wiele zrobić dopóki nie uaktywni poszczególnych funkcji. Chociaż zmiany na Facebooku idą w kierunku zwiększenia poziomu ochrony informacji (np. można precyzyjniej określać grupy którym zostaną nadane określone uprawnienia, użytkowników grupy można wybierać ręcznie itp.), komplikują też interfejs.

Facebook jest jednym z najbardziej zaśmieconych przez cyberprzestępców serwisem społecznościowym. Przykładowy sposób ataku polega np. na tym że do ofiary za pomocą facebookowego komunikatora zgłasza się znajomy z pytaniem, czy to on znajduje się na filmie. Jeśli ofiara dba o swój wizerunek, z pewnością zainteresuje się tym, w jaki sposób została przedstawiona. Dołączony do komunikatu odnośnik prowadzi do aplikacji wyglądającej jak strona logowania Facebooka. Cyberprzestępcy zdobywają login i hasło, ale proszą jeszcze o udzielenie aplikacji dostępu do konta. W ten sposób mogą dalej przesyłać komunikaty znajomym ofiary.

Największy błąd popełniany przez użytkowników serwisów społecznościowych to udzielanie zbyt wielu informacji o swoim życiu osobistym. Warto trzymać się zasady, że jeżeli nie powiedziałoby się komuś czegoś w osobistej rozmowie, lepiej nie publikować tego w Internecie. Rozsądne jest założenie, że wszystko co trafia do Internetu, zostanie tam na zawsze i jest tylko kwestią czasu gdy prywatne dane zostaną przez przypadek ujawnione. Opcję Znajomi znajomych w ustawieniach prywatności na dobrą sprawę należy traktować jako „wszyscy”.

Usunięcie konta z Facebooka raz na zawsze nie jest wcale takie łatwe. Cała procedura składa się z kilku etapów i trwa aż dwa tygodnie podczas których nie możesz korzystać z żadnych usług Facebooka (w przeciwnym razie Twoje zgłoszenie zostanie anulowane), a w niektórych przypadkach nawet dłużej. Do formularza nie da się dojść klikając pozycje w menu, trzeba znać URLa.

Konto można również dezaktywować, co spowoduje usunięcie imienia i nazwiska oraz zdjęcia ze wszystkich materiałów jakie udostępniłeś na Facebooku, co w praktyce oznacza ukrycie tych danych i ukazanie ich po ponownym zalogowaniu na swoje konto.

Marketing

Facebook ma już 600mln użytkowników, w tym 4,9 mln Polaków. W naszym kraju moda na użycie tego portalu do działań marketingowych pojawiła się dopiero pod koniec 2009 roku, wcześniej w Internecie skupiano się na obszarze blogów, mikroblogów i forach dyskusyjnych. Zmiana komunikacji firmy z roli pasywnej na aktywną jest największą rewolucją komunikacyjną ostatnich lat (na świecie) i ostatnich miesięcy (w Polsce). Polskie oddziały globalnych koncernów wręcz mają nakaz z centrali mocnego zaistnienia w mediach społecznościowych chociażby dlatego że profile FB i innych tego typu serwisów pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania Google’a. W 2009 roku 86% amerykańskich firm wykorzystywało media społecznościowe do własnej promocji, w Polsce szacuje się ten wskaźnik na ok. 10%.

Społeczność FB jest dość wymagająca – są to głównie ludzie z większych miast wyczuleni na komunikat reklamowy. Odpowiadanie na pytania i komentarze fanów tego samego dnia jest obowiązkowe. Polskich fanpage’y mających ponad tysiąc użytkowników jest jedynie ok. 5 tysięcy.

Ciekawe aplikacje FB

Birthday Calendar
Kalendarz, w którym automatycznie odnotowane sa urodziny naszych znajomych z FB oraz do którego możemy dodać przypominacze informujące nas o urodzinach i rocznicach osób, które na FB jeszcze nie założyły konta.
Czy wiesz, że…? – Ciekawostki
To chyba lubimy wszyscy – ciekawostki z nauk ścisłych, historii, geografii i innych dziedzin, podane w formie krótkiej, rzeczowej informacji. Można spędzić sporo czasu, sprawdzając, jaką jeszcze ciekawą wiadomość przekaże nam ta aplikacja
Picasa Tab
Dodatkowa zakładka na naszym profilu, pozwala połączyć konto na FB z usługą Picasa Web Albums, dzięki czemu w naszym profilu na FB możemy przeglądać zdjęcia umieszczone w albumach Picasy.
Trip Advisor
Pochwal się, gdzie byłeś – TripAdvisor to dodatek, który wyświetla mapę Google z zaznaczonymi miejscami, które udało się nam odwiedzić. Warto poświęcić trochę czasu i dodać wszystkie miasta, które zwiedziliśmy.
WOŚP
Dzięki tej aplikacji możemy wspomóc Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy wykonując płatność na jej rzecz. W nagrodę otrzymamy czerwone serduszko, które możemy opublikować na swoim profilu.

Sens istnienia serwisów społecznościowych to kontakty między użytkownikami, stąd tak nieduża obecność tradycyjnego przekazu, w tym reklam, które skądinąd mogą być bardzo celne (uwzględniają płeć, wiek, miejsce zamieszkania i zainteresowania odbiorcy), a cena za kliknięcie często przekracza złotówkę. Firmy uciekają się do mimikry, zakładania profili swoim produktom czy wymyślania konkursów o charakterze wirusowym, przyciągających nowe osoby. Tzw. efekt kuli śnieżnej świetnie wyszedł firmie Esotiq, która rozpropagowała na FB konkurs dla kobiet: jeśli kupisz majtki i zaprosisz do zabawy 3 przyjaciółki (dostaną rabat 20% na biustonosz), dostaniesz gratis biustonosz w prezencie.

Facebook oferuje przydatne mechanizmy do propagowania marki. Prowadząc stronę fanowską można informować o wydarzeniach, czy rozsyłać wiadomości z określeniem grupy docelowej (formatka parametryzacji pozwala w czasie rzeczywistym poznać odpowiedź na pytanie np. ilu wśród użytkowników Facebooka jest kobiet Polek w wieku 18-30 lat obchodzących dziś urodziny).

Share and Enjoy:
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Śledzik
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Wykop

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyć następujących tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>