Scott Tiger Tech Blog

Blog technologiczny firmy Scott Tiger S.A.

Twitter

Autor: Piotr Karpiuk o środa 18. Maj 2011

Twitter wydaje się być kolejnym dowodem na to, że Internet ewoluuje w stronę działania w czasie rzeczywistym, co odzwierciedla również wzrastająca liczba użytkowników łączących się z siecią za pomocą urządzeń mobilnych. Ten skrajnie nieformalny środek przekazu – podobnie jak dzieje się to w przypadku popularnych blogów – przemieszcza się w stronę modelu przekazu informacji od jednego nadawcy do wielu odbiorców, charakterystycznego dla mediów tradycyjnych. Jest niewątpliwie jednym z najaktualniejszych mediów doskonałym do przekazywania pilnych informacji i niejednokrotnie prześcigającym pod tym względem zawodowych dziennikarzy, tym niemniej jego wiarygodność pozostawia wiele do życzenia – co jakiś czas Twitterem wstrząsa fala plotek o rzekomej śmierci celebryty, np. Justina Biebera w 2010r., a gdy pojawiły się pogłoski o śmierci Michaela Jacksona różne źródła twitterowych feedów podawały sprzeczne informacje o stanie króla pop: brał udział w wypadku, zapadł w śpiączkę, umarł.

Powszechność jednokierunkowych relacji powoduje, że każdy użytkownik może obserwować na przykład konto Baracka Obamy (@barackobama), nawet jeżeli on nie odwzajemnia tej znajomości. Skraca to dystans pomiędzy znanymi osobami a resztą społeczeństwa. Serwisy społecznościowe są formą wprowadzenia w praktykę teorii sześciu stopni oddalenia mówiącej, że liczba pośredników między dwiema osobami w całej populacji ludzi na ziemi jest nie większa niż sześć osób. Model komunikacji wypracowany przez Twittera bardzo często skraca ten dystans do braku pośredników. W obliczu takiej zmiany trafne jest uproszczenie, że na portalach społecznościowych typu Nasza-klasa czy Facebook obserwujemy aktywności osób, które znamy ze szkoły i pracy. Na Twitterze natomiast obserwujemy również osoby, które chcielibyśmy znać. Sami celebryci, zasypywani długimi prezentacjami przesyłanymi drogą emailową, często doceniają taki krótki, bezpośredni przekaz.

Dziś Twitter przypomina nieustające cocktail party. Wielu użytkowników wciąż korzysta z niego głównie po to, żeby opisywać, co właśnie robią, jednak coraz liczniejsze jest grono tych, którzy postrzegają go jako miejsce nieustającej publicznej debaty. Tematy rozmów bywają tak różne, jak podczas sobotniego spotkania przy grillu czy w poczekalni u dentysty. Użytkownicy wysyłają tweety, stojąc w pierwszym rzędzie podczas koncertu albo leżąc w sali pooperacyjnej.

Fani Twittera twierdzą, że jest to dobry sposób na pozostawanie w kontakcie z zapracowanymi przyjaciółmi. Przeciwnicy używają określeń „nowoczesny narcyzm” i „krzyczenie w ciemność w nadziei że ktoś słucha”. Niektórzy zaczynają czuć się aż zbyt dobrze „podłączeni”, borykają się z powiadomieniami o czyjejś obecności w jakimś miejscu o dziwnych porach, wyższymi rachunkami za komórkę, muszą napominać znajomych by przestali rozgłaszać co jedli ostatnio na kolację.

Na czym Twitter zarabia? Począwszy od 2010r. można wykupywać reklamy pojawiające się w wynikach wyszukiwania (mechanizm podobny jak w wyszukiwarce Google’a). Twitter zachowuje sobie prawo do gromadzenia informacji identyfikujących użytkowników i dzielenia się nimi z innymi firmami. Reklamodawcy w przyszłości mogą targetować przekazy w oparciu o historię komunikatów użytkownika.

Witryna Twittera działa w oparciu o technologię Ruby On Rails.

Twitter w Polsce

W Polsce Twitter przebił popularnością rodzime serwisy mikroblogowe takie jak Flaker, Śledzik, czy należący do GaduGadu Blip.

Samodzielne wyodrębnienie tylko Polaków spośród miliardów wpisów na Twitterze jest niemożliwe. Dlatego w lipcu 2009 roku powstał serwis twitt.pl – aplikacja pośrednicząca udostępniająca Twittera Polakom. Obecnie ma 8673 użytkowników, każdy z nich napisał średnio 375 wpisów i obserwuje 87 osób. Serwis agreguje wpisy użytkowników Twittera, którzy piszą po polsku. Analiza semantyczna twittów pozwala zakwalifikować daną osobę jako piszącą po polsku lub nie. Słownik, z którego korzysta Twitt.pl, ma ponad 4 miliony słów, są wśród nich również wersje słów bez polskich znaków (na przykład twitt.pl zakwalifikuje słowa „róża” i „roza” jako polskie). Aby analiza była bardziej miarodajna, odrzucane są wpisy zbyt krótkie. Dany twitt użytkownika jest uznawany za polski, jeżeli określony odsetek wyrazów zostaje zakwalifikowany jako polskie. Z kolei użytkownik jest uznawany za piszącego po polsku, jeżeli stosunek polskich twittów do tych pozostałych wynosi przynajmniej 0,4.

Badania Megapanelu PBI/Gemius pokazują, że serwisami mikroblogowymi zainteresowani są przede wszystkim najaktywniejsi użytkownicy Internetu, ponad 80% z nich korzysta z Internetu codziennie lub prawie codziennie.

Aby znaleźć się na polskiej liście 100 najpopularniejszych użytkowników, trzeba posiadać 928 obserwujących. Dla porównania: aby znaleźć się w światowej liście Top 100, trzeba mieć ich ponad 1,5 mln.

Lista 100 najpopularniejszych Polaków z twitt.pl znacznie odbiega od tej globalnej swoją strukturą. Największą różnicą jest brak znanych osób. Jedną z grup społecznych, która jest nadreprezentowana w polskiej twittosferze, są politycy. Już blisko 100 polskich polityków twittuje. Prawdopodobnie jest to spowodowane sukcesem prezydenckiej kampanii Baracka Obamy w 2008 roku, której bardzo ważnym elementem były social media.

Statystyki

Twitter ma obecnie ok. 200mln użytkowników (w tym ok. 700tys. użytkowników z Polski), przelewa się przez niego 65mln tweetów i 800tys. zapytań dziennie. Dużą popularność zyskał szczególnie wśród entuzjastów nowych technologii. Analiza popularności serwisów mikroblogowych jest utrudniona, ponieważ można z nich korzystać nie tylko z poziomu witryny WWW, ale także przy pomocy szeregu aplikacji. Niespełna połowa użytkowników czyta i publikuje tweety za pośrednictwem strony internetowej, 21% korzysta z aplikacji desktopowych, a 18% tweetuje za pośrednictwem telefonów komórkowych i urządzeń przenośnych. Spośród 200mln. bloggerów 54% twittuje codziennie. Niestety retencja portalu jest niska: zaledwie ok. 40% użytkowników zaloguje się na portal w następnym miesiącu. Twitter jest witryną o najszybciej rosnącej popularności: w 2008 ruch na portalu wzrósł o 1382%. Dla porównania Facebook w tym czasie – 228%.

Statystyki demograficzne informują, że głównym użytkownikiem Twittera są dorośli, a tylko 11% użytkowników stanowią nastolatki między 12 a 17 rokiem życia. Najliczniejsza jest grupa osób 18-34 lata, kobiety stanowią nieznaczną wielkość (53%). 20% użytkowników odpowiada za 80% treści. 63% użytkowników Twittera ma mniej niż 35 lat.

Co zawierają tweety?

  • standardowa wymiana uprzejmości, gadanie dla samego gadania (ang. pointless babble, small talk): 40%
  • konwersacja: 38%
  • przekazywanie informacji: 9%
  • autopromocja: 6%,
  • spam: 4%,
  • newsy: 4%.

Użycie Twittera wzrasta dramatycznie w momentach takich jak dzień wyborów na prezydenta USA, Mistrzostwa Świata Piłki Nożnej czy finały NBA.

Przykłady zastosowań

Siedziba główna Twittera w San Francisco
  • Edukacja
    • Jeden z uniwersytetów w Chinach wykorzystuje Twittera do ćwiczenia kompetencji komunikacyjnej i kulturowej w autentycznym środowisku. W ramach nauki angielskiego studenci mają wysłać określoną liczbę tweetów i zareagować na odpowiedzi.
    • Na uniwersytecie w Wiedniu studenci proszeni są o wysyłanie tweeta do prowadzącego zajęcia po każdej jednostce kursowej, zawierającego opinie, rady i ocenę.
    • Na uniwersytecie w Dallas, Twitter został użyty jako sceneria dla kursów historii dla dużej ilości studentów. Pozwala to wielu studentom wyrazić swoje poglądy w dyskusjach klasowych, zmuszając jednocześnie do zwięzłego ujmowania myśli.
  • Sytuacje kryzysowe
    • Badanie wykonane na użytek New Scientist w 2008r. wykazało, że blogi, witryny zdjęciowe i systemy komunikacji takie jak Twitter wykonują lepiej pracę zbierania informacji podczas sytuacji kryzysowych niż robią to tradycyjne media z nowinkami czy ośrodki rządowe. W szczególności Twittera używają organizacje niesienia pomocy (np. Amerykański Czerwony Krzyż) podnosząc dzięki temu swoją skuteczność.
    • Podczas serii zamachów terrorystycznych w Bombaju w 2008r. świadkowie naoczni wysłali średnio 16 tweetów na sekundę pomagając ustalić listę ofiar i udzielając ważnych informacji takich jak numery telefonów i lokalizacje szpitali potrzebujących pomocy dawców krwi. CNN stwierdził że był to „dzień w którym media społecznościowe dojrzały”, ponieważ różne grupy pomocy czerpały z Twittera potrzebne informacje i koordynowały na jego podstawie swoje działania.
    • Gdy w 2009r. samolot US Airways lądował awaryjnie na rzece Hudson, pasażer jednego z promów spieszących na ratunek zrobił zdjęcie samolotu i wysłał je na Twittera zanim pierwsze media dotarły na miejsce.
    • Organizacje rządowe Australii użyły Twittera do wysyłania regularnych ostrzeżeń i komunikatów dotyczących pożarów buszu w 2009r. Premier Australii użył konta Twittera do wysyłania informacji o tym gdzie wysyłać datki i gdzie szukać pomocy.
  • Do badania opinii społecznej
    • Od 2010 australijski program Q&A rozpoczął pokazywanie wybranych tweetów kanału #qanda na ekranie podczas audycji na żywo.
    • Coraz częściej wykorzystuje się Twittera do graficznego pokazywania nastrojów społecznych podczas debaty telewizyjnej.
  • Polityka
    • W chwili obecnej @barackobama, który przez długi czas był najpopularniejszym użytkownikiem Twittera, ma ponad 3,5 miliona obserwujących. W chwili obecnej połowa polityków zasiadająca w amerykańskim Kongresie korzysta z Twittera, powstała nawet specjalna strona zbierająca twittujących kongresmanów http://tweetcongress.org/. Angielskich polityków na Twitterze można obserwować na http://www.tweetminster.com. Trend zauważyli również polscy politycy i zaczęli oni używać mikroblogów bardzo szybko.
    • Podczas wyborów prezydenckich w USA w 2008r. Demokraci użyli Twittera do promocji swojego kandydata (B.Obamy)
    • W 2009r. partia Republikanów utworzyła 33 konta Twittera w imieniu członków legislatury stanowej Demokratów i wysyłała tweety w imieniu Demokratów. Twitter wykrył oszustwo i zamknął konta. Gazety napisały: „Piątka za innowację i pała z etyki”.
  • Protesty i polityka
    • Od 2009 Najwyższy Sąd Federalny Brazylii publikuje na Twitterze informacje o planach dnia ministrów, podejmowanych działaniach i ważniejszych decyzjach.
    • W USA policja i straż pożarna zaczyna używać Twittera do informowania mieszkańców o wydarzeniach. Niektóre placówki, np. straż pożarna w Los Angeles, potrafią wysłać nawet 10 tweetów dziennie.
    • Izraelski minister spraw zagranicznych ogłosił w 2008r. że rząd Izraela zorganizuje światową konferencję na Twitterze aby odpowiadać na pytania dotyczące wojny z Hamasem.
  • Handel/rozrywka – Nie należy lekceważyć możliwości tworzenia oryginalnych gadżetów powiązanych z Twitterem. Istnieje wiele niewiarygodnie kreatywnych wynalazków, które komunikują się z Twitterem z realnego świata (wszystkie te gadżety powstały, aby spełnić dziwne zachcianki użytkowników, ale sieć uwielbia takie rzeczy):
    • @PiMPY3WASH – pralka wysyłająca komunikat za każdym razem, kiedy skończy się pranie,
    • @kickbee – gadżet w formie paska dla kobiet w ciąży, tweetujący za każdym razem gdy dziecko kopnie;
    • @GusAndPenny – drzwiczki dla kota, które wysyłają nowy status (i zdjęcie) za każdym razem, gdy przechodzi przez nie zwierzę; raporty z kocich drzwiczek obserwuje obecnie ok. 1500 użytkowników
    • @mytoster, który powiadamia o przypieczonych grzankach.
    • fabryka samochodowa może wysyłać tweety za każdym razem, gdy nowe auto zjeżdża z linii montażowej. Właściciel solarium może zastosować mechanizm, dzięki któremu łóżka opalające będą wysyłać tweet za każdym razem, gdy klient skończy się opalać.
    • W 2009r. NASA wygrało nagrodę Shorty Award za aktualizowanie w czasie rzeczywistym swojego statusu zawierającego informacje z misji bezzałogowego pojazdu na Marsie. Ponadto, astronauci używali Twittera podczas reperowania Teleskopu Hubble’a.
  • Biznes
    • Firmy korzystają z Twittera z tego samego powodu, z którego prowadzą korporacyjne blogi i rozsyłają newslettery: aby nawiązać i podtrzymać relacje z klientami, zapewnić im wsparcie techniczne i promować specjalne oferty. Wiele firm korzysta z Twittera przy rozdawaniu gratisów i organizacji konkursów. Wytyczne stylu firm tweetujących mogą np. wyglądać tak: każdy post musi być zabawny, żartobliwy, profesjonalny i nie powinien zawierać przekleństw.
    • Producent telewizyjny może np. podzielić się z czytelnikami niecodziennymi informacjami dotyczącymi gwiazd i programów – szczególnym zainteresowaniem cieszą się zwykle notki uchylające rąbka tajemnicy nowych odcinków programów i seriali.
    • Linie lotnicze Carnival Cruise Lines, korzystając z Twittera, powiadamiają klientów o promocjach i eventach, przekazują też nowinki dotyczące firmy.
    • Kolejnym sposobem dostarczenia klientom czegoś wartościowego jest potraktowanie Twittera jak publicznego działu wsparcia technicznego. Uczynienie Twittera miejscem, w którym każdy może zwrócić się do firmy z pytaniem czy prośbą o wyjaśnienie, może pomóc jej zjednać zaufanie internautów.
    • Zapowiadanie krótkookresowych wyprzedaży w sklepie, adresowane wyłącznie do internautów obserwujących tweety.
    • Jedną z większych firm wykorzystujących Twittera do sprzedaży swoich produktów jest Dell, który w 2009r. miał obroty rzędu 9mln dolarów ze sprzedaży produktów przez Twittera i Facebooka.
    • W UK 17% małych firm wykorzystuje Twittera do przyciągania nowych klientów.
  • Popkultura – Osobista komunikacja celebrytów z fanami, promowanie twórczości, informowanie o koncertach. Inne media w swoich informacjach często powołują się na tweety celebrytów – prowadzenie mikrobloga jest najnowszą formą przykuwania uwagi tradyjnych mediów za pośrednictwem mediów społecznościowych.
  • Akcje charytatywne – akcje podczas których prosi się użytkowników o tweetowanie na dany temat lub przelewanie pieniędzy na określony cel, na Twitterze noszą czasem nazwę „Tweet-a-thon” (tweet + marathon).

Podstawowe pojęcia i sposób użycia

Twitter to założony w 2006r. amerykański serwis społecznościowy w którym komunikacja między użytkownikami przebiega za pośrednictwem tzw. tweetów. Pod wieloma względami (rozmiar: 140znaków, używane skróty) przypominają one SMSy. Różnica polega m.in. na tym że domyślnie tweety są publicznie widoczne. Użytkownicy którzy wyrażają zainteresowanie wpisami innych osób – czyli subskrybują je (ang. following) – nazywani są followers lub tweeps (ang. Twitter+peeps). Osoba obserwowana jest zwykle informowana mailem o pojawieniu się nowej subskrypcji. Warto zauważyć, że jednostronna relacja subskrybowania nie jest odpowiednikiem dwustronnej znajomości na Facebooku. Gdy zdecydujesz się śledzić innego użytkownika, jego tweety będą się na bieżąco pojawiały w odwrotnym porządku chronologicznym (tzw. timeline). W odpowiedniej zakładce na Twoim profilu jest również lista użytkowników, którzy subskrybują Twoje tweety. Użytkownicy serwisu mogą aktualizować wpisy za pośrednictwem różnych kanałów, takich jak SMS z telefonu komórkowego, e-mail, aplikacje desktopowe, strona internetowa serwisu, wreszcie – używając środków komunikacji natychmiastowej.

Twitter został stworzony z myślą o komunikacji jednokierunkowej. Podobnie jak status na Facebooku, miał służyć do informowania znajomych o tym, co się aktualnie robi. Z czasem, m.in. pod wpływem użytkowników, wizja ulegała zmianie. Teraz można dodatkowo udzielać odpowiedzi na wybranego tweeta oraz przesyłać prywatne wiadomości pomiędzy dwiema osobami (które łączy relacja subskrypcji) – taką prywatną wiadomość nazywamy komunikatem bezpośrednim (ang. direct message, DM) lub po prostu komunikatem. Zachęta do publikowania statusu zmieniła się ze zdania „What are you doing?” na „What’s happening?”.

Pojedynczy tweet ma datę publikacji, identyfikator (liczba całkowita) i URLa (można go skopiować po najechaniu kursorem myszki na datę tweeta). Tweeta można usunąć po opublikowaniu, co bardzo wyraźnie odróżnia go od innych form komunikacji. Profil użytkownika jest publicznie dostępny, można na nim umieścić swój awatar (48×48) i krótki opis. Wolno zakładać konta fikcyjne, pod warunkiem że nie dopuszczają się oszustwa – mogą być np. parodią, kontem fanowskim itp. Częstym przypadkiem jest umieszczanie w tweetach linków (zwykle z użyciem serwisu skracającego URL dla zaoszczędzenia znaków), ale w przypadku gdy prowadzą do zasobów takich jak zdjęcie na Flickru czy film na YouTubie, można zobaczyć podgląd bez potrzeby opuszczania serwisu.

Anatomia tweeta

Tweet będący odpowiedzią (ang. reply) zaczyna się od znaku @ poprzedzającego nazwę użytkownika któremu odpowiadamy – taki identyfikator stanie się linkiem do profilu osoby. Każdy tweet zawierający takie odwołanie (ang. mention) – również gdzieś w środku – do Twojej osoby pojawia się w zakładce @Mentions Twojego profilu. Tweety zawierające odwołania są tak samo widoczne jak wszystkie inne tweety.

Komunikat bezpośredni (ang. Direct Message, DM), albo po prostu komunikat (ang. message) jest prywatną wiadomością wysyłaną do odbiorcy (subskrybenta). Rozpoczyna się on od zapisu „d id_nadawcy„. Komunikaty trafiają do skrzynki (ang. inbox). Co ciekawe, zarówno nadawca jak i odbiorca mogą usunąć komunikat – wówczas zniknie on z archiwum u obu użytkowników. Podobnie jak w przypadku pojawienia się nowej subskrypcji, fakt nadejścia nowego komunikatu jest zwykle (domyślnie) dodatkowo obwieszczany mailem.

Tweeta można oznaczyć jako ulubiony (ang. favorite) klikając żółtą gwiazdkę.

Retweet ma miejsce, kiedy inny użytkownik kopiuje i przesyła wiadomość naszego autorstwa dalej. Powtórzenie cudzego statusu jest jak głos poparcia. W taki sposób w serwisie rozchodzą się jednokierunkowe, wirusowe wiadomości. Retweetujący użytkownicy często używają skrótu RT albo określenia via, aby oznaczyć pierwotne autorstwo statusu, np. „RT @dbarefoot Dlaczego Quentin Tarantino do dziś zachował wrażliwość 10-latka?”.

Tweety można tagować, przy czym robi się to w dość intrygujący sposób, po prostu wyróżniając określone słowa w treści poprzedzając je znakiem # – są to tzw. hashtags. Tagując, przypisujemy tweeta do określonego tematu/kategorii i dzięki temu można będzie łatwo znaleźć wszystkie wiadomości na ten temat. Dzięki tagom twitterowy mechanizm trending topics jest w stanie ustalić jakie tematy są najpopularniejsze w danym momencie – pojawiają się w prawej kolumnie profilu; można wybrać kraj z którego tagi nas interesują, ale niestety nie ma jeszcze Polski do wyboru. Oczywiście netykieta nakazuje nie nadużywać hashtagów (zaleca się używać nie więcej niż 3 w jednym tweecie) i używać tylko takich hashtagów, które mają związek z treścią tweeta. Dla każdego tagu istnieje strona http://hashtags.org/nazwa_tagu, która pozwala obejrzeć jak jego popularność zmieniała się w czasie.

Własne konto można zabezpieczyć (ang. protect), co spowoduje że każdy kto będzie chciał subskrybować Twoje tweety będzie musiał uzyskać Twoje pozwolenie, a same tweety nie będą publiczne (w szczególności nie da się ich wyszukać publiczną wyszukiwarką).

Aby uniemożliwić innemu użytkownikowi obserwowania naszych wpisów, możemy go zablokować (ang. block). Zablokowany użytkownik nie będzie mógł dodać Cię do listy obserwowanych, a nasze statusy nie będą pojawiać się w jego profilu. Nie będziesz również dostawać informacji o tweetach w których blokowana osoba wymieniła Ciebie.

Swoje konto można deaktywować, aby po 30 dniach zostało usunięte. Tak więc masz miesiąc na wypadek gdybyś zmienił zdanie.

W 2009r. Twitter wprowadził pojęcie list, dzięki którym możesz subskrybować całe grupy innych użytkowników (w tym również używać odwołań @). Nie jest to równoznaczne z subskrypcją pojedynczych członków grupy. Pełni to trochę funkcję folderów w skrzynce emailowej, tzn. tweety osób z listy nie pojawiają się na Twojej głównej stronie, a dopiero po kliknięciu na nazwie listy. W profilach innych użytkowników możesz ustalić listy których używają i subskrybować je.

Listy podlegają pewnym ograniczeniom:

  • jeden użytkownik może mieć max. 20 list,
  • nazwa listy nie może zaczynać się od cyfry ani przekraczać długości 25 znaków,
  • na jednej liście może być max 500 użytkowników.

Twitter posiada również (domyślnie wyłączoną) opcję geolokacji która po aktywacji dołącza do tweetów informacje o położeniu nadawcy w terenie. Lokalizacja może być dokładna lub zgrubna (ograniczona np. do miasta). Dzięki takiej opcji tweety nabierają dodatkowego kontekstu pozwalającego np. dołączyć do rozmów odbywających się w pobliżu. Nawet po włączeniu opcji można zadecydować o niedołączaniu informacji o lokalizacji do poszczególnych tweetów, lub wybrać opcję publikowania tylko zgrubnego położenia.

Na użytkowników Twittera nałożone są pewne limity, np.:

  • max. 250 bezpośrednich komunikatów dziennie,
  • max. 1000 tweetów dziennie,
  • możesz dziennie zasubskrybować max. 1000 użytkowników,
  • możesz zasubskrybować max. 2000 użytkowników.

Zewnętrzne aplikacje

Świat narzędzi wokół Twittera

Twitter udostępnia deweloperom zewnętrznym API za pomocą którego mogą komunikować się z serwisem. Aplikacje autoryzują się przy użyciu OAuth, dzięki czemu aplikacja nie musi poznawać hasła użytkownika. Bywa że aplikacje pisane przez firmy zewnętrzne są wykupowane przez samą firmę Twitter Inc. Pod względem technologii możemy dokonać tu podziału na witryny sieciowe oraz aplikacje desktopowe (tu zwykle króluje Adobe AIR, który bez zmian daje się używać na różnych systemach operacyjnych: Windows, Mac, Linux).

Ważną gałąź stanowią aplikacje pomagające firmom zarządzać marką w wielu serwisach społecznościowych naraz (ang. online brand management, social media dashboard platforms), np. CoTweet (analityka, scheduling, historia konwersacji z klientami), HootSuite, Seesmic.

Liczne aplikacje desktopowe pełnią rolę wygodnych klientów Twittera: umożliwiają uaktualnianie statusu, publikowanie zdjęć i czytanie zaprenumerowanych feedów. Są to m.in.: TweetDeck (najpopularniejsza, ma przeszło 20% rynku, pozwala zarządzać kontami w wielu popularnych serwisach społecznościowych), Twitterrific (Mac), Twitpic (do zarządzania zdjęciami wysyłanymi na Twittera, często używana przez dziennikarzy obywatelskich), Tweetie.

Inne przykłady narzędzi:

  • TwInbox umożliwia tweetowanie za pośrednictwem Microsoft Outlooka.
  • Search.twitter.com to solidna wyszukiwarka działająca w czasie rzeczywistym. Pierwszym krokiem w procesie monitorowania wpisów będzie sprawdzenie za jej pomocą, co użytkownicy napisali o firmie. O ile liczba rezultatów nie jest przytłaczająca, warto zaprenumerować kanał RSS, dzięki któremu nowe wzmianki będą przysyłane na bieżąco. W tym celu należy skorzystać z opcji Feed for This Query (zaprenumeruj tę kwerendę). Za pośrednictwem wyszukiwarki można odnaleźć i zaprenumerować powiadomienia o wpisach na więcej tematów (np. kilka produktów firmy, konkurencja itd.). Podobnie jak w przypadku wyszukiwarki Google, również tutaj można użyć znaku „-” aby wykluczyć pewne słowa spośród wyników.
  • SocialOOmph – pozwala m.in. przesyłać automatyczne odpowiedzi wszystkim nowym subskrybentom.
  • TwitterFone to aplikacja która pozwala na zdalne aktualizowanie mikrobloga przez telefon. Program dokonuje transkrypcji wiadomości głosowej i przekształca ją we wpis. Pomysł ten powstał z myślą o osobach, które są w ciągłym ruchu, ale mimo braku stałego dostępu do sieci chcą aktualizować mikrobloga w czasie rzeczywistym.

Słowniczek

Terminy nie wyjaśnione wyżej:

Twitpocalypse
w 2009r. unikalny identyfikator nadawany kolejnym tweetom przekroczył pojemność 32-bitowego słowa procesora, co spowodowało awarie niektórych programów zewnętrznych.
User’s Twitter handle
identyfikator użytkownika i odpowiadający mu URL profilu na Twitterze: http://twitter.com/username.
Tweeter, Twitterer
posiadacz konta na Twitterze.
Chirp
coroczna oficjalna konferencja deweloperów Twittera; pierwsza odbyła się w 2010r. w San Francisco.
Tweetup
wariacja na temat meet up (spotykać się) i odniesienie do strony meetup.com, oznacza spotkanie użytkowników Twittera w realnym świecie.

Ciekawostki

  • Najstarsza użytkowniczka Twittera miała 104 lata i mieszkała w Anglii. Szybko stała się sławna i zdobyła liczne grono fanów, m.in. dzięki odwiedzinom u premiera Wielkiej Brytanii w 2010r. W chwili swojej śmierci (nagłośnionej przez media, z kondolencjami ze strony wielu prominentnych osób) miała blisko 5tys. fanów na Facebooku i 56tys. śledzących na Twitterze.
  • Magazyn Time przyznał się, że do wyznaczania pozycji ludzi na liście 100 najbardziej wpływowych osób (takich jak Barack Obama, Oprah Winfrey, Lady Gaga czy Ashton Kutcher), korzystał ze wzoru bazującego na popularności osób w serwisach społecznościowych: (Twitter followers) * 2 + (Facebook connections) / 2.
  • ICanStalkYou – na bieżąco wyświetla współrzędne geograficzne ujawniane przez użytkowników Twittera za pośrednictwem publikowanych przez nich zdjęć; wiele aparatów fotograficznych przy domyślnej konfiguracji (np. w iPhone) umieszcza w pliku metadane zawierające m.in. dokładne współrzędne geograficzne miejsca, w którym powstało zdjęcie.
  • Po śmierci Michaela Jacksona w 2009 roku serwery upadły na skutek tego że użytkownicy masowo zmieniali swój status na zawierający słowa „Michael Jackson” w tempie 100tys. na godzinę.
  • Jeżeli zamieszczamy w statusie link, ilu obserwujących w niego kliknie? Okazuje się że wskaźnik oscylujący w okolicy 1,7% należy uznać za satysfakcjonujący. Chociaż jest niższy niż przeciętny wskaźnik dla newsletterów, przewyższa pod tym względem zdecydowaną większość internetowych reklam.

Literatura

Share and Enjoy:
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Śledzik
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Wykop

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyć następujących tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>