Scott Tiger Tech Blog

Blog technologiczny firmy Scott Tiger S.A.

Błąd PowerPointa, czyli jak lepiej prowadzić prezentację

Autor: Janek o czwartek 1. Wrzesień 2011

Szwajcar Matthias Pöhm propaguje ideę odejścia od używania PowerPoint’a podczas publicznych prezentacji w działalności biznesowej. Autor twierdzi, że mimo iż, prezentacje przy pomocy slajdów PowerPoint’owych są zwane multimedialnymi, to w istocie ograniczają kanały oddziaływania na słuchaczy. W skrajnym, ale nierzadkim przypadku sprowadzają autora do lektora czytającego treść slajdów.

Książka jest podzielona na 2 części. W pierwszej autor krytycznie analizuje cechy slajdów PowerPointowych i wskazuje alternatywę dla treści, które muszą być prezentowane wizualnie. Taką alternatywą ma być flipchart czyli tablica demonstacyjna z papierowym blokiem. W drugiej części opisuje to co ma w największym stopniu zastąpić slajdy w prezentowaniu treści, czyli retorykę prezentującego.

Na szczęście autor – bazując na procesie zmiany własnego podejścia do PowerPointa – ewolucyjnie pokazuje zmianę jakości publicznych występów w zależności od formy przekazu. To znaczy, że slajdy mogą być gorsze i lepsze, a także, że istnieją wyjątki od ich niestosowania.

Hmm… Problem PowerPointowych prezentacji chyba rzeczywiście istnieje, ale bardziej skomplikowany niż to się może wydawać. Po pierwsze, te wskazówki są dużo bardziej przydatne dla tzw „zawodowych mówców” to znaczy ludzi, którzy są w stanie poświęcić wystarczająco dużo pracy na doskonalenie umiejętności retorycznych. Po drugie, nawet jak ktoś chciałby zainwestować swój czas udoskonalić sposób publicznych wystąpień pierwsze efekty mogą być gorsze niż stan wyjściowy. Po trzecie, są treści – chyba szczegónie w naszej branży – których nie da się prezentować bez projektora i bez skupienia uwagi audytorium na tym co jest wyświetlane – np. demonstracje działania programów.

Oto niektóre przykłady argumentacji z 1. części książki:

  1. Rysowanie na żywo połączone z mówieniem jest bardziej sugestywne od wyświetlania rysunków na slajdach i ich komentowanie.
  2. Kontrolowanie tempa rysowania wykresów w celu zbudowania napięcia przed oznajmieniem końcowego wyniku.
  3. Na flipchart’ie (jak ktoś umie!) może narysować znacznie więcej niż w PP.

W drugiej części przedstawione są techniki retoryczne pozwalające osiągnąć cel prezentacji.

Na przykład definiuje dziesięć zasad Mowy Efektywnej:

  1. Mów krótkimi zdaniami.
  2. Bez przecinków. Bez łącznika „i”.
  3. Po prostu stawiaj kropki.
  4. Mów w czasie teraźniejszym: „jest 7 maja 2010”.
  5. Mów z cytatami: „dyrektor departamentu komunikacji mówi: opracuj plan kampanii wewnętrznej”.
  6. Zacznij od trudności: „jednak plan jest zupełnie nie realny”.
  7. Mów z liczbą referencyjną (wynik porównaj z czymś): „zakłada aktywny udział 750 pracowników”.
  8. Zbuduj oczekiwanie: „mija miesiąc”, „koniec kampanii”.
  9. Teraz zaskocz: „w projekcie brało udział ___ (3 sekundy pauzy) DZIEWIĘĆSET ___ ___ SZEŚCIEDZSIĄT ___ PIĘĆ ___ OSÓB.”
  10. Nie spiesz się – stale stosuj pauzy pomiędzy zdaniami.

Jeżeli chcecie zostać przekonani do idei rezygnacji z PowerPointa przez samego autora może zobaczyć kilka filmików na YT:

Pohm w ramach promocji swoich książek i szkoleń założył także partię której jedynym postulatem jest prawne zakazanie używania PowerPointa podczas prezentacji. Na stronie prowadzą też konkurs na „najstraszniejszy” slajd miesiąca.

P.S. Podczas pobytu na XVII Konferencji PLOUG, wykłady oceniałem również pod kątem jakości prezentacji. Jak to co widziałem ma się do przesłania książki „Błąd PowerPointa”? Jest zgodne w kilku punktach: po pierwsze dużo bardziej interesujące są prezentacje opowiadające jakąś historię, skomponowane bez slajdów, dla których slajdy są jedynie uzupełnieniem. Po drugie zaangażowany prowadzący, patrzący na słuchaczy (a nie na to co rzuca projektor), przykuwa uwagę bardziej niż najlepszy slajd. Po trzecie przy pomocy PowerPoint’a i niektórych slajdów PP można zarżnąć każdy temat – na ekranie pojawiło się parę kandydatur na „horror-slide-of-the-month”.

Błąd PowerPointa, czyli jak lepiej prowadzić prezentację, 1.0 out of 5 based on 1 rating
Share and Enjoy:
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Śledzik
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Wykop

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyć następujących tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>