Scott Tiger Tech Blog

Blog technologiczny firmy Scott Tiger S.A.

Udane kampanie marketingowe w Internecie

Autor: Piotr Karpiuk o wtorek 8. Listopad 2011

Dzisiaj przykłady 12 wyjątkowo udanych kampanii marketingowych w Internecie, na podstawie przeczytanej ostatnio książki Najlepsze kampanie marketingu cyfrowego, D.Ryan, C.Jones, Oficyna a Wolters Kluwer business, 2011.

Tańczące spodnie Dockers (Levi Strauss & Co.)

Aplikacja dla iPhone. Pełnoekranowy tancerz freestyle mający na sobie reklamowane spodnie, wykonujący kroki taneczne.

Aby przejść do następnego kroku trzeba potrząsnąć telefonem. Średni czas interakcji z reklamą wynosił 42s., podczas gdy średni czas dla internetowych reklam multimedialnych to 12s.

Prawda o smarcie (Mercedes-Benz)

Interaktywna, multimedialna strona WWW, która ma rozwiać stereotypy na temat tego małego samochodu (przednie siedzenia są bardziej przestronne niż w większości eksluzywnych limuzyn, bagażnik mieści pralkę, a klatka bezpieczeństwa przetrwa uderzenie 400 słoni). Zadawane są również pytania i wyświetlane odpowiedzi poprzednich 10 odwiedzających, co pozwala użytkownikowi poznać opinie innych o tym samochodzie.

270tys. odsłon, średnio 4 minuty na każdą. Ponad 2tys. próśb o dalsze informacje na temat samochodu w ciągu pierwszych 4 miesięcy.

Hotel 626 (Doritos)

Hotel 626

Reklama chipsów. Innowacyjne techniki nieanimowane i animacja 3D w pierwszej osobie. Odwiedzający staje się więźniem nawiedzonego hotelu i ma do wykonania zadania, np. sfotografować psychopatyczną pokojówkę, ukołysać do snu ducha dziecka, uciec bez szwanku z celi szaleńca. Odwiedzający mogą wejść na stronę tylko w nocy – między 6 wieczór a 6 rano. Aby jeszcze bardziej urealnić doznania, witryna zaciera granice między wirtualnym światem gry a światem rzeczywistym, na początku robiąc graczowi zdjęcie (kamerka w laptopie) i umieszczając wizerunek twarzy w kryjówce seryjnego mordercy. Wykorzystuje się również połączenia na telefon komórkowy gracza, oferując wskazówki jak się wydostać z hotelu, ale również wywołując niepokojące poczucie, że mieszkańcy hotelu znają każdy twój ruch.

12 mln odwiedzin ze 188 krajów, średnia wizyta 13 minut. Reklamowany produkt wyprzedano całkowicie w ciągu 3 tygodni od wprowadzenia na rynek.

Dezodorant Lynx Instinct (Lynx)

Campaign summary

Nazwa dezodorantu miała na celu obudzenie jaskiniowca w młodych Australijczykach. Kampania dotyczyła wielu kanałów: portale społecznościowe, urządzenia mobilne, kino, telewizja, czasopisma dla mężczyzn. Najważniejsza jednak była wieloosobowa gra komputerowa Primal Instinct, która stała się popularna i wciągająca (wyścig za „jaskiniowymi laseczkami”). Na bannerach reklamowych można było znaleźć unikatowe „kody do gry”.

Prawie 700 tys. odwiedzin, ponad 50% graczy wróciło do gry więcej niż 25 razy, średni czas gry 11 minut. Dezodorant Lynx Instinct jest drugim najlepiej sprzedającym się dezodorantem męskim.

Pizza Hut na iPhone

Mobilna aplikacja pozwala komponować własną pizzę wykorzystując do tego akcelerometr i dotykowy interfejs. Można zmieniać rozmiar pizzy, nakładać i zdejmować dodatki, polewać wybranym sosem skrzydełka kurczaka, kłaść na tacy makaron itp. Po stworzeniu zamówienia można przesłać je do najbliższej restauracji Pizza Hut (GPS).

Ponad 1,2mln ściągnięć w ciągu 8 miesięcy, aplikacja wielokrotnie plasowała się wśród 15 najlepszych aplikacji w kategorii „Styl życia”. Ukoronowaniem kampanii było pojawienie się aplikacji w telewizyjnej reklamie Apple i w sklepach firmy Apple w całym kraju. Aplikacja wygenerowała wzrost dochodów o ponad 1 mln $ w ciągu 3 miesięcy.

TurboTax SuperStatus

Aplikacja webowa do wypełniania zeznań podatkowych.

Użytkownicy rozwiązują zadania umieszczając odpowiedzi w swoich statusach na FB, MySpace i Twitterze. Krótkim tekstem można było wygrać cenne nagrody. Zabawa rozprzestrzeniała się dzięki widżetom różnej wielkości prezentującym aktualne zadanie do wykonania, umieszczanym na serwisach społecznościowych, blogach itp. W sumie zadań było 20, a kulminacja następowała w okresie poprzedzającym termin rozliczeń podatkowych w USA.

„Wstrząsająca” kampania Wario (Nintendo)

Zwiastun nowej gry zręcznościowej na konsole Wii (YouTube).

W trakcie odtwarzania filmu wygłupy bohatera na ekranie zaczynają demolować cały interfejs YouTube obracając go w końcu w kupę gruzu. Użytkownicy moga popracować nad tym co pozostało ze strony, a nawet ponownie wyświetlić film w zdewastowanym serwisie i powtórzyć efekt.

4 miliony wyświetleń w ciągu pierwszego miesiąca. Pracownicy YouTube byli zasypywani pytaniami ze strony reklamodawców o to, dlaczego nie powiedzieli że mogą zrobić coś takiego. Odpowiedź brzmiała: „nigdy o to nie pytaliście”.

Wall-e (Disney)

Gra Treasure Round-up reklamująca film animowany o robotach. Wykorzystuje PaperVision3D, wtyczkę do Flash pozwalającą manipulować obiektami 3D. Celem gry jest zebranie robotem jak największej liczby przedmiotów zanim wyczerpie się bateria. Tajemnicze przedmioty mogą zwiększać prędkość maszyny, dodawać moc lub zmniejszać istniejącą. Klawisz spacji zmienia perspektywę.

Najlepsza praca na świecie (Tourism Queensland)

Celem było zwiększenie międzynarodowej wiedzy o wyspach położonych na Wielkiej Rafie Koralowej w Queensland.

Konkurs w którym nagrodą była praca opiekuna wyspy Wielkiej Rafy Koralowej. Opiekun ma obowiązki (sprzątanie basenu, karmienie ryb, odbieranie poczty, przekazywanie światu informacji o swoich przygodach), ale też hojne wynagrodzenie 150 tysięcy dolarów australijskich za pół roku pracy w luksusowym apartamencie. Potencjalni opiekunowie z całego świata wysyłali 60-sekundowe wideo prezentując swoją kreatywność i umiejętności.

Żadna kampania marketingowa w dziejach nie miała tak żarliwej reakcji we wszystkich mediach: CNN, filmy dokumentalne BBC, talk show, artykuły w prasie itp. Dotarła do 3 MLD osób, zgłoszono ponad 30 tys. jednominutowych filmów wideo, 154 tys. osób zapisało się na newsletter, stronę odwiedziło 8 mln osób 55 mln razy, spędzając na niej średnio 8 min.

Życie toczy się online (Nokia)

Telefon Nokia N97.

Na stronie kampanii użytkownik mógł stworzyć własny spersonalizowany widżet do swojego blogu, strony internetowej lub profilu na portalu społecznościowym. Wybierał źródło danych (np. cnn.com dla najnowszych wiadomości) i sposób prezentacji wyników. Widżet można było umieścić w dowolnym miejscu w sieci,a najlepsze pojawiły się w telefonach Nokia.

Użytkownicy stworzyli już 30 tys. widżetów.

Użytkownicy uwielbiają coś własnego w Internecie i uwielbiają to udostępniać.

Museo Efemero (Pampero)

Rum Pampero na rynek portugalski.

Graffiti na murach czasami prezentuje sobą dużą wartość estetyczną, a mimo to jest bezlitośnie usuwane przez służby miejskie. Aplikacja webowa prezentuje wirtualne muzeum sztuki ulicznej Lizbony, zawiera mapkę miasta ze zdjęciami i plik MP3 z przewodnikiem – wszystko co potrzebne by wyjść na ulicę ze swoim odtwarzaczem MP3 i doświadczyć za darmo najbardziej wyjątkowej sztuki alternatywnej.

Pepsi Makes Your Day (Pepsi Cola)

Cel: wzrost zakupów opakowań rodzinnych Pepsi przez gospodynie domowe w Turcji.

Uczestnik który kupi opakowanie, znajduje pod nakrętką unikatowy kod promocyjny. Wysyła SMS z tym kodem na numer podany na opakowaniu i otrzymuje telefon z wiadomością nagraną przez Sedę Sayan (turecka Oprah Winfrey) gratulującą im wygrania 10 darmowych minut. Ta sama wiadomość informuje także, że na kolejne 24 godziny do ich telefonu przypisano sygnał (dzwonek) promocyjny, co pozwoli wygrać kolejne minuty kiedy ktoś do nich zadzwoni i wysłucha wiadomości. Przez następną dobę każdy dzwoniący na ten numer słyszał dzwonek Pepsi i informację, że ich znajomy właśnie wygrał darmowe minuty z Pepsi i że osoba dzwoniąca również może wygrywać wysyłając kod z opakowań rodzinnych Pepsi. Wiadomość kończyła się słowami: „Pij Pepsi, wysyłaj kody i wygrywaj nagrody! Pepsi daje radość życia!”.

Konsumenci w każdym momencie mogli wyłączyć promocję. Zaangażowanie było jednak na tyle duże, że całkowita liczba rezygnacji wynosiła 1.3%. Wiadomości były regularnie zmieniane aby utrzymać zaangażowanie.

W sumie 16 mln ludzi wysłało kod z opakowania, wiadomość od Pepsi została wysłuchana ponad 20 mln razy, 82% uczestników wysłuchiwało całego nagrania do końca.

Udane kampanie marketingowe w Internecie, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Share and Enjoy:
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Śledzik
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Wykop

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyć następujących tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>