Scott Tiger Tech Blog

Blog technologiczny firmy Scott Tiger S.A.

Flash 11 vs HTML5

Autor: Piotr Karpiuk o piątek 27. Styczeń 2012

Pod koniec ub.r. ukazała się kolejna wersja wersja Flash, która pokazuje że Adobe nie ma wcale zamiaru się poddawać w walce z konkurencją. Co prawda firma wykonała pewne cięcia, takie jak zaprzestanie wsparcia do Flash Playera pod Androida, brak najnowszego AIR 3.0 dla Linuksa czy restrukturyzacja w wyniku której pracę straciło 750 pracowników w Europie i Ameryce Północnej, ale zrekompensowała to sobie postępami w realizacji celów na których się skupia.
O ile do tej pory Flash kojarzył się nam głównie z szeroko rozumianą animacją i odtwarzaniem mediów, obecnie jest promowany jako konsola do gier dla Webu, głównie za sprawą nowej technologii Stage3D, czyli interfejsu programowania 3D wykorzystującego GPU. Można się zatem spodziewać wysypu bardziej zaawansowanych gier w takich środowiskach jak Facebook.
Nowy Flash działa na desktopach we wszystkich popularnych systemach 64-bitowych, a w urządzeniach mobilnych głównie za sprawą Adobe AIR.
Powstaje pytanie, jak w tym kontekście ma się do Flasha HTML5. Na pewno w dalszym ciągu HTML5 ustępuje pola w tych dziedzinach, w których Flash od dawna dominował: odtwarzanie wideo i gry. Wciąż nie ma zgody producentów przeglądarek odnośnie jednego wspólnego kodeka wideo (w użyciu są H.264, OGG i VP8), WebGL (technologia 3D w przeglądarkach) nie jest zaimplementowany w MSIE (rzekomo z powodów bezpieczeństwa), zaś wydajność i jakość dotychczas powstałych gier na HTML5 nie powala nikogo na kolana.
Flash 11 vs HTML5, 3.0 out of 5 based on 2 ratings
Share and Enjoy:
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Śledzik
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Wykop

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyć następujących tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>