Scott Tiger Tech Blog

Blog technologiczny firmy Scott Tiger S.A.

Pinterest

Autor: Piotr Karpiuk o poniedziałek 24. wrzesień 2012

Pinterest to kolejny serwis społecznościowy do dzielenia się zdjęciami, tym niemniej jest kilka faktów które każą przyjrzeć się mu uważniej:

  • TechCrunch nadał mu miano najlepszego nowego startupu w 2011 roku.
  • Żaden inny serwis w historii Internetu nie przekroczył szybciej pułapu 10 mln unikalnych użytkowników miesięcznie.
  • W 2012 roku na Webby Awards okrzyknięto Pinteresta najlepszą aplikacją social media i oceniono jego projekt wizualny jako najbardziej funkcjonalny.
  • Pinterest udowodnił swoją skuteczność w biznesie, zwłaszcza w promowaniu artykułów sprzedaży detalicznej i kreowaniu trendów. Uważa się, że dokonana tu prezentacja towaru jest w stanie wygenerować dwukrotnie większe przychody niż Facebook. Użytkownicy często wolą na Pintereście przejrzeć ofertę firmy, niż chodzić po firmowej witrynie webowej.

Dodatkowego smaczku dodaje informacja, że raczej nie jest to serwis dla wszystkich: 83% użytkowników to kobiety, a zdjęcia z nagością są niezbyt mile widziane.

Funkcjonalność serwisu

Misja: „Connect everyone in the world through the ‚things’ they find interesting”.

W zasadzie chodzi o zdjęcia, które znajdujemy każdego dnia, przeglądając Internet, a które z różnych względów są ciekawe, inspirujące lub śmieszne (można również wrzucać wideo, ale nie jest to popularna opcja). Użytkownik może wykorzystać tablicę do zaplanowania ślubu czy wakacji, wymyślenia stroju na bal przebierańców, udekorowania domu czy podzielenia się ulubionym przepisem na obiad. A jeśli nie ma pomysłu na prezent lub wakacje, może sprawdzić, jakie rzeczy i miejsca inspirują ludzi na całym świecie.

Proces rejestracji i logowania się do serwisu będzie bardzo prosty, jeśli użytkownik posiada już konto na Facebooku lub Twitterze – spinając ze sobą konta tych serwisów społecznościowych dostajemy możliwość informowania znajomych o nowych zdjęciach w kolekcji w postaci postów na tablicy FB lub tweetów.

Zdjęcia można przeglądać wg kategorii, popularności, a nawet jako propozycje prezentów w określonych przedziałach cenowych. Użytkownik deklaruje również interesujące go tematy – pasujące zdjęcia są wyświetlane w domyślnym strumieniu.

Użytkownik organizuje swoje zdjęcia w kolekcje zwane tablicami (ang. pinboard) – domyślnie publicznie dostępne dla wszystkich użytkowników serwisu, ale można je również ukryć. Wygodnie jest skorzystać z umieszczanego na pasku narzędziowym przeglądarki bookmarkletu, który pozwala zaledwie dwoma kliknięciami myszki dodawać (ang. pin) do swoich kolekcji nowe zdjęcia znalezione podczas surfowania w Internecie. Oczywiście równie łatwo można uploadować zdjęcia z dysku twardego swojego komputera.

Każde zdjęcie w swojej kolekcji użytkownik może opisać, a inni użytkownicy mogą je polubić, skomentować, lub wziąć do swojej tablicy (ang. repin). Co więcej, można prześledzić historię każdego zdjęcia: kto pierwszy wprowadził je do serwisu, ile osób je polubiło i „repinowało”. Użytkownik może również śledzić (ang. follow) wszystkie zdjęcia publikowane przez innego użytkownika serwisu.

Dostęp do serwisu i większość jego funkcjonalności jest dostępna z urządzeń mobilnych przy użyciu stosownych darmowych aplikacji.

Z perspektywy webmastera

Serwis został wykonany w technologii Python + Django. Na własnych witrynach takich jak np. blog można umieszczać przygotowane przez firmę Pinterest przyciski takie jak „Pin it” – pozwala jednym kliknięciem wziąć zdjęcie do Pinteresta, czy „Follow me” – pozwala śledzić zdjęcia publikowane w Pintereście przez autora bloga.

Dostępnych jest również szereg wtyczek do WordPressa, np. wtyczka „My Pinterest Badge” wyświetla w blogu ostatnio opublikowane przez autora bloga na Pintereście zdjęcia, informuje ile osób śledzi autora na Pintereście, lub lubi jego zdjęcia.

Rozważmy inny punkt widzenia: być może któryś webmaster nie życzy sobie, by zdjęcia z jego witryny były wrzucane do Pinteresta. Na stronie HTML należy wówczas umieścić odpowiedni znacznik HTML:

    <meta name="pinterest" content="nopin">

Póki co właściciele serwisu Pinterest nie udostępniają żadnego API pozwalającego na programistyczny dostęp do serwisu.

Pozostałe informacje

Z danych Gemius wynika, że w Polsce serwis ma 365 tys. użytkowników, a ta liczba rośnie. W marcu 2012 r. wartość serwisu wyceniono na 1,5 mld dolarów. Powstało wiele klonów serwisu, m.in. niemiecki Pinspire, czy Pinblr. Pinterest odegrał istotną rolę w ostatniej kampanii prezydenckiej USA – to tutaj prezentowały się żony kandydatów.

Share and Enjoy:
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Śledzik
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Wykop

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyć następujących tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>