Scott Tiger Tech Blog

Blog technologiczny firmy Scott Tiger S.A.

Twitter – recenzja książki

Autor: Piotr Karpiuk o wtorek 25. Listopad 2014


Twitter. Sukces komunikacji w 140 znakach — niewielka, przyjemna w lekturze książeczka przedstawiająca świat serwisu społecznościowego Twitter, głównie z punktu widzenia marketingu i, co chyba najważniejsze, z uwzględnieniem polskiej specyfiki. Pan Eryk Mistewicz jest znaną postacią w świecie marketingu nowych mediów (pomaga tworzyć strategie obecności w serwisach społecznościowych dla firm i instytucji), a jak się okazuje również miłośnikiem Twittera. Wydawałoby się że ten serwis społecznościowy nie cieszy się w Polsce dużą popularnością i jest uznawany raczej za tubę propagandową polityków, dziennikarzy i celebrytów a nie alternatywę dla Facebooka. Entuzjazm autora jest jednak dość zaraźliwy, wsparty wieloma z życia wziętymi historyjkami i myślę że czytelnik szybko przekona się, że Twitter to portal banalny w obsłudze, ale jednocześnie tworzący nową jakość w świecie społecznym, m.in. dzięki innemu niż na Facebooku modelowi wchodzenia w relacje i łatwiejszemu kontaktowaniu się w porównaniu z e-mailem. Jak się okazuje, w Polsce jest już 3 mln użytkowników tego portalu, a przeciętny wiek użytkowników wcale nie jest niski, bo wynosi 37 lat.

Jest już standardem, że prezenterzy na konferencjach przedstawiają się publiczności twitterowym loginem, coraz częściej podczas telewizyjnych debat można oglądać na ekranie w tle tweety telewidzów (Live Tweeting). Niewątpliwie Twitter stał się numerem jeden w narzędziach komunikacji politycznej w nowych mediach: to tutaj premier może szybko zdementować plotki o dymisji ministra, bez potrzeby zwoływania konferencji prasowej na następny dzień. Przeciętny użytkownik odpowiednio dobierając sobie postacie obserwowane, może skonstruować nawiązujący do idei RSS strumień dających się przejrzeć w ciągu minuty aktualnych – choć nie zawsze prawdziwych – wiadomości na interesujące go tematy („interesujące treści od interesujących ludzi”), jak również „budować swój kościół powiększając grupę zwolenników”. Tak więc Twitter to jednocześnie portal informacyjny, system alarmowy dla wydarzeń na mieście, czat, wyszukiwarka tendencji i trendów, miejsce promowania prac.

Z książki dowiadujemy się też o pewnych regułach grzecznościowych, np. można napisać „może to zainteresuje @ErykMistewicz”, ale już raczej nie „A co @ErykMistewicz sądzi na ten temat?”, ale i pewnych terminach takich jak „tykanie” (nieuprawnione przejście na „ty”), czy „strzelić poncyla” (wysłać publiczną wiadomość, która w zamiarze miała być prywatna). Częste są prośby o rozpowszechnianie komunikatów o poszukiwaniu dawców krwi, ostrzeżenia przed niebezpieczeństwem.
Follow Friday to pomysł obdarowywania w piątek znacznikiem #FF tych, których obserwowanie polecamy innym, TweetUp to spotkanie użytkowników Twittera „w realu”.

Miłym uzupełnieniem książki jest spis 100 charakterystycznych osób dla polskiego Twittera, które być może warto śledzić na początek.

Share and Enjoy:
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Śledzik
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Wykop

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyć następujących tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>