Scott Tiger Tech Blog

Blog technologiczny firmy Scott Tiger S.A.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)

Facebook

Artykuł omawia zagadnienia poruszane podczas prezentacji firmowej z dn. 6 kwietnia 2011 – głównie perspektywa marketingowa.
Ostatnia modyfikacja: 18.IV.2011.

Wstęp

Media społecznościowe przestały być tylko portalami do odszukiwania i pielęgnowania starych znajomości i publikowania zdjęć z wakacji. O naszej tożsamości stanowi m.in. to, jakich ludzi znamy, jakie powiązania wypracowaliśmy przez lata i co nas interesuje. W świecie rzeczywistym graf sieci społecznych traci powiązania gdy np. ludzie się przeprowadzają. Media społecznościowe zachowują naszą łączność z przeszłością. Obecnie witryny takie jak Facebook służą już do budowania sieciowego wizerunku i kariery, promowania dzieł, poznawania nowych osób i rozwijania zainteresowań. Zostały włączone w działania marketingowe i public relations wielu firm, pozwalają dotrzeć ze swoim przekazem bezpośrednio do klientów.

W Polsce moda na użycie Facebooka do działań marketingowych pojawiła się dopiero pod koniec 2009 roku, wcześniej w Internecie skupiano się na obszarze blogów, mikroblogów i forach dyskusyjnych. Polskie oddziały globalnych koncernów wręcz mają nakaz z centrali mocnego zaistnienia w mediach społecznościowych. W 2009 roku 86% amerykańskich firm wykorzystywało media społecznościowe do własnej promocji, w Polsce szacuje się ten wskaźnik na ok. 10%. Najnowsze badania sieciowe pokazują, że internauci więcej czasu spędzają w serwisach społecznościowych niż podczas wyszukiwania stron i przeglądania emaili.

Korzyści i możliwości, jakie daje wykorzystanie mediów społecznościowych:

  • natychmiastowość przekazu,
  • niski koszt,
  • duży zasięg,
  • możliwość poprawienia ewentualnych błędów w udostępnianych materiałach,
  • profile serwisów społecznościowych pojawiają się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Z kolei poważną wadą mediów społecznościowych jest niemożność całkowitego oddzielenia życia prywatnego od zawodowego, chyba że z wielkim wysiłkiem.

Czynniki, które będą w nadchodzących latach określać kształt mediów społecznościowych i marketingu z ich udziałem:

  • Potrzeba dzielenia się informacją. Marketing szeptany jest dziś dla przedsiębiorstw zarówno zagrożeniem, jak i niezwykle skutecznym narzędziem do autopromocji.
  • Natychmiastowość nie straci na znaczeniu. Wiąże się z przekazywaniem potężnych emocji, którymi kiedyś dzielono się tylko w obecności przyjaciół.
  • Każdy jest nieobiektywnym źródłem informacji. Granica między faktem a opinią nie jest ostra, a ludziom brakuje czasu i chęci, żeby jedno odróżniać od drugiego.
  • Szum informacyjny. Każdy może być teraz wydawcą. Żeby się przebić przez szum trzeba się wysilić. Poprzeczka nigdy nie była ustawiona tak wysoko jak dziś, a konsumenci zdecydowanie nie cierpią na nadmiar wolnego czasu.
  • Przeplatanie się rzeczywistości. Fakty z życia „w realu” znajdują swoje odbicie w mediach społecznościowych, nie mamy na to większego wpływu, odbywa się to często bez inicjatywy i świadomości samych zainteresowanych.

Zasady marketingu na FB:

  • Zbyt nachalne reklamowanie się może zrazić klientów do Ciebie.
  • Złota zasada marketingu społecznościowego: czyń swoim klientom, co byłoby Ci miłe na ich miejscu.
  • Marketing na FB wymaga komunikacji, a nie reklamowania się.
  • Liczy się długofalowa strategia – jednorazowa akcja promocyjna nie ma większego sensu.
  • Odpowiadanie na pytania i komentarze fanów tego samego dnia jest obowiązkowe. Standardem na Zachodzie staje się nasłuchiwanie mediów społecznościowych i reagowanie na niezadowolenie klientów online. Asertywni klienci aktywni użytkownicy usług społecznościowych znają moc publicznego narzekania i coraz chętniej wykorzystują media społecznościowe do osiągnięcia swoich celów.
  • Nie staraj się od razu sprzedawać – najpierw znajdź wspólny grunt. Kampania reklamowa się uda, jeśli postawisz potrzeby klientów przed potrzebami Twojej firmy.
  • Postaraj się, aby za pośrednictwem mediów społecznościowych dawać ludziom coś wartościowego. Jedynym sposobem, by jednocześnie nie irytować ludzi, jest podawanie co najmniej raz dziennie rzeczywiście ciekawych treści.

Idealny marketing to połączenie zaufania z zaspokajaniem potrzeb. Marketerzy zajmujący się reklamą i optymalizacją pod kątem wyszukiwania doskonale sobie radzą z zaspokajaniem potrzeb (gdyż kierują przekaz do tych ludzi, którzy niejako sami szukają ich produktów), lecz miewają trudności z zapewnieniem marce zaufania i wiarygodności. Marketing społecznościowy integruje się obecnie z wyszukiwaniem (wystarczy zauważyć, że w wynikach wyszukiwań pojawia się coraz więcej recenzji i opinii klientów), a media społecznościowe mogą dać marketerom możliwość dbania o zaufanie i wiarygodność.

Siedem prawd o sieciach społecznościowych:

  • Media społecznościowe są ulubionym środkiem komunikowania się wśród młodszych grup wiekowych. Nic innego nie może się z nimi równać.
  • Media społecznościowe działają w oparciu o ideę znajomości – choć współcześnie termin ten można definiować bardzo szeroko.
  • Im konsument jest bardziej aktywny w internecie, tym większe prawdopodobieństwo, że uczestniczy w więcej niż jednej sieci społecznościowej. Ludzie ci są często odpowiedzialni za kreowanie trendów wśród znajomych i potrafią wywierać znaczący wpływ na innych.
  • Nad informacjami puszczonymi w sieć społecznościową nie da się łatwo zapanować. Znajdują się poza Twoją bezpośrednią kontrolą i mogą być widoczne dla innych ludzi.
  • Media społecznościowe wykorzystuje się najskuteczniej jako wsparcie dla realizowanych już internetowych programów marketingowych oraz w połączeniu z innymi stronami bądź aplikacjami internetowymi. Opracowując strategię, musisz myśleć kompleksowo.
  • Zasady współżycia dopiero raczkują. „Etykieta” społecznościowa jeszcze się nie wykrystalizowała, więc uważaj co robisz.
  • Uczestnikom sieci społecznościowych zależy na zaspokojeniu potrzeb: miłość, autoekspresja i emocje, wyrażanie opinii i przekonywanie znajomych, popisywanie się, zabawa, eskapizm, humor, wspomnienia i sentyment, zarabianie.
  • Komunikacja na Facebooku jest nieformalna.

<

p>Osobom starającym się oszacować zyski z obecności firmy na Facebooku (zwłaszcza w krótkim okresie), warto przedstawić opinię eksperta Kevina Hillstroma:

Wierzę, że media społecznościowe staną się połączeniem rozbudowanej obsługi klienta z użytecznością takich narzędzi jak MS Word, Excel i PowerPoint. Kiedy ostatnio proszono Cie o wykazanie zwrotu inwestycji z Excela albo abonamentu internetowego? Wydaje mi się, że media społecznościowe staną się kolejnym standardowym medium biurowym, jak telefon, prąd, internet i oprogramowanie w rodzaju Worda, Excela i PowerPointa. Będą zwyczajnie częścią życia tych, którzy zdecyduja się z nich korzystać. I dobrze!

Historia mediów społecznościowych

Inne popularne serwisy społecznościowe:

  • NK.pl – 14 mln użytkowników, 34,4% miesięcznych użytkowników zagląda tam codziennie; dostępne np. gry i możliwość oceniania zdjęć, możesz spowodować że wszystkie Twoje aukcje na Allegro będą widoczne w nk.pl dla Twoich znajomych,
  • LinkedIn – międzynarodowy (ale tylko po angielsku), zorientowany na użytkowników biznesowych (75 mln użytkowników, 11 mln z Europy), do szukania pracy i pracowników, w założeniu specjalistów – tutaj grasują headhunterzy,
  • GoldenLine – polski odpowiednik LinkedIn (1,8mln użytkowników), podobnie jak on pozwala śledzić powiązania między użytkownikami, szukać pracodawców i przeglądać życiorysy,
  • MySpace – weteran wśród serwisów społecznościowych, do 2008r. największy konkurent Facebooka, 66mln. użytkowników (i ta liczba spada); koncentruje się na grupach muzycznych, muzykach i ich fanach,
  • WordPress – największy na świecie serwis blogowy, odwiedzany przez 250mln użytkowników (1,8mln z Polski); na WP działa 26mln witryn (8,5% wszystkich witryn w Sieci),
  • imprezeo.pl – planowanie imprez i wakacji,
  • Bliziutko – poznawanie sąsiadów,
  • Last.fm – radio internetowe,
  • Netlog – prowadzenie sieciowego dziennika,
  • Spinacz.pl – mikroblogi,
  • osobie.pl – poznawanie innych osób,
  • Profeo – wymiana kontaktów biznesowych,
  • MyBudujemy – dla budujących dom,
  • Gram.pl – dla graczy komputerowych,
  • Wasza Piłka – dla kibiców piłki nożnej,
  • Fotka.pl – ocenianie zdjęć, grupy i fora dyskusyjne, testy psychologiczne, czat, gry itp.
  • Grono – przegrał wyścig z nk.pl, ale w nowej odsłonie stał się dla niego ciekawą alternatywą; dla młodzieży, usługi mobilne i zakupy grupowe, moduł randkowy,
  • Hobbeo – dla kolekcjonerów i ludzi z pasją,
  • Piszmy.pl – dla początkujących pisarzy,
  • obiezyswiat.org – dla podróżników,
  • Kindi.pl – dla rodziców małych dzieci,
  • Czas na rower – dla rowerzystów,
  • BiblioNETka – dla lubiących czytać i szukających informacji o książkach (recenzje, forum),
  • Filmweb – najczęściej odwiedzany portal filmowy w Polsce – Gustomierz pozwala Ci poznać swój filmowy gust, którzy użytkownicy portalu lubią podobne filmy,
  • serwisy randkowe: Sympatia, Randki WP, iLove, Fotoflirt, eDarling,
  • światopogląd: Przeznaczeni.pl (katolicy), Niepokorni.pl (ateiści), ,
  • niepełnosprawni: Osobliwi.pl, TyTez.pl,
  • aktualności: Digg, Reddit, Wykop,
  • platformy blogowe: Blox, WordPress, Jogger.

Choć ostatnio głośno jest o mediach społecznościowych, w rzeczywistości są one efektem rozwoju, który dokonał się przez ostatnie 15 lat.

  • 1971 e-mail
  • 1979 BBS (elektroniczna tablica ogłoszeń),
  • lata 80te IRC – chat w czasie rzeczywistym,
  • lata 90te WWW
  • 1992 IBM tworzy pierwszy smartfon (Simon)
  • 1998 komunikatory sieciowe,
  • 1999 Napster i P2P,
  • 2002 Friendster – pierwszy portal społecznościowy i relacja internetowej przyjaźni,
  • 2003 pierwszy flash mob; LinkedIn (obecnie 50 mln użytkowników), MySpace, twórca automatycznie staje się przyjacielem każdego nowego użytkownika
  • 2004 pojęcie Web 2.0 rozpropagowane przez Toma O’Reilly, aktywne strony WWW; Flickr; Facebook,
  • 2005 YouTube,
  • 2006 Twitter (otwarta platforma, płytkie przekazy, ale natychmiastowy przekaz),
  • 2009 Foursquare – serwis działający w oparciu o geolokalizację; unfriend – słowo roku wg. New Oxford Dictionary

Twitter jest dla gwiazd popkultury idealnym kanałem autopromocji – dobrze odwzorowuje asymetryczną relację między odbiorcą a tego typu gwiazdą. Najlepszym kanałem dla zespołów muzycznych jest MySpace, dla lokalnych usługodawców iPhone (ze względu na usługi lokalizacyjne). FB oferuje tyle możliwości, że w każdej branży można z powodzeniem wykorzystać go w działalności marketingowej. Konkretne markowe aplikacje zdają się cieszyć większa popularnością na urządzeniach przenośnych niż na Facebooku.

Na Zachodzie Twitter wymieniany jest jednym tchem obok Facebooka, polski Twitter czy Blip.pl to raczej nisza niż powszechne zjawisko, ale wraz z upowszechnianiem mobilnego dostępu do Internetu również ten rodzaj komunikacji powinien zyskiwać na popularności. Natomiast nowym, nie spenetrowanym jeszcze obszarem są serwisy bazujące na geolokalizacji, takie jak Foursquare czy Gowalla – tu świetnie odnajdują się zwłaszcza niewielkie, lokalne biznesy.

Czym jest FB

Facebook liczy sobie ponad 600mln użytkowników (styczeń 2011), w tym 5 mln Polaków (dla porównania Nk.pl ma 12mln użytkowników). Gdyby FB był krajem, byłby trzecim na świecie pod względem liczby mieszkańców (po Chinach i Indiach). Początkowo portal ograniczał się do społeczności akademickich (w szczególności Harvardu), ale pewną elitarność zachował do dziś – kojarzony jest głównie z wyedukowanymi mieszkańcami miast.

FB zarabia na reklamach oraz sprzedawaniu wirtualnych upominków. Jego strategicznym partnerem biznesowym jest Microsoft, z którym pracuje np. nad wspólnym systemem reklam opartym na Microsoft adCenter.

Aspekty interakcji międzyludzkiej, które ulegają na Facebooku ułatwieniu lub uproszczeniu:

  • utrzymywanie biernego kontaktu ze starymi przyjaciółmi i znajomymi,
  • dowiadywanie się nieznanych szczegółów o znajomych,
  • dane profilowe, aktualizacje statusu, deklarowane poparcie dla różnych osób, grup i instytucji – FB ułatwia wtykanie nosa w to, co ludzie mówią i robią,
  • komentowanie opinii, linków i spostrzeżeń – każdy może skomentować treści podane przez znajomych, wszyscy mogą wyrażać swoje spontaniczne reakcje na podawane im informacje,
  • podtrzymywanie życia towarzyskiego za pomocą zdjęć, wydarzeń, gier i aplikacji.

Żaden z tych trybów interakcji sam z siebie nie wydaje się szczególnie ważny. Wspólnie jednak stanowią w oczach indywidualnego użytkownika o wartości Facebooka. Tylko na FB znajdzie się tylu starych przyjaciół i znajomych w jednym miejscu.

Portal jest wielkim placem budowy i ulega ciągłym przeobrażeniom (zarówno na poziomie interfejsu użytkownika jak i wewnętrznych mechanizmów czy API udostępnianego programistom zewnętrznym) na skutek innowacji, ale również w reakcji np. na nadużycia. Nie wszystkie zmiany są łatwo akceptowane przez użytkowników, np. gdy pojawiła się Tablica, 94% użytkownikom nie spodobało się to (powstały nawet grupy protestów, z których najliczniejsza ma 810tys. fanów). Platforma FB jest ruchomym celem a pewnym można być tylko tego, że… wszystko się zmienia.

FB zbiera informacje wydajniej niż większość innych firm. Wyszukiwarki Microsoftu i Google’a też potrafią zebrać wiele danych, lecz nie są one tak dobrze wyprofilowane jak na FB.

Wśród polskich użytkowników próżno szukać fanów polityki (Korwin-Mikke w drugiej setce fanpage’y z 28tys. fanów, obecny Prezydent Polski dwa razy mniej).

<

p>Przykłady dobrze przeprowadzonych akcji promocyjnych wywołujących efekt kuli śnieżnej (znajomi polecają znajomym):

  • Esotiq: jeśli kupisz majtki i zaprosisz do zabawy 3 przyjaciółki (dostaną rabat 20% na biustonosz), dostaniesz gratis biustonosz w prezencie,
  • Paczkomaty: możesz wygrać komputer; wybierasz skrzynkę gdzie może być prezent, dodajesz trzech znajomych, a dodatkowo by móc jeszcze raz losować skrzynkę kolejnych pięciu znajomych.

Strategia

Rodzaje kont FB:

  • Profil zwykły.
  • Strona fanowska – duża dowolność dostosowania do własnych potrzeb (Flash/HTML/Aplikacje), „wizytówka firmy”, możliwości zbliżone do zwykłego profilu, statystyki; strona fanowska musi mieć przynajmniej jednego administratora w postaci osobnego konta zwykłego lub firmowego
  • Grupa – łatwo utworzyć, zamknięty kanał komunikacyjny między grupą znajomych; tracą na popularności (nie indeksują się w wyszukiwarkach, nie pozwalają na aplikacje, gdy więcej niż 5000 członków administrator traci możliwość wysyłania aktualizacji); zwykle niekomercyjne, tworzone oddolnie (przez fanów)
  • Konto firmowe: skrajnie ograniczony dostęp do głównych funkcji serwisu, lecz dzięki niemu można zapobiec połączeniu konta osobistego ze stroną fanowską firmy (co może być problemem gdy osoba zmienia pracę).

Strony fanowskie

Dzięki stronie fanowskiej, Facebook pozwala każdej firmie, marce i organizacji stać się wydawcą własnego, interaktywnego „czasopisma” internetowego. Takie „czasopismo” trzeba stale redagować. Musi ono mieć określone podejście do świata od którego nie wolno odchodzić aby nie stracić fanów. Najważniejsze jest jednak, by dawać ludziom coś, czego nie dostaną nigdzie indziej.

Wszystkich polskich fanpage’y mających ponad tysiąc użytkowników jest jedynie ok. 5 tysięcy. Firma Sysomos wydała opracowanie badań nad 600tys. stron fanowskich. Okazało się, że 77% spośród nich ma mniej niż 1000 fanów. Zaledwie 4% stron fanowskich ma ponad 10 tysięcy fanów. Inaczej niż na Twitterze, na którym popularność powiązana jest z częstotliwością pisania tweetów, strony fanowskie na Facebooku aktualizuje się zaledwie raz na 16 dni, co jest bardzo kiepskim współczynnikiem.

Strony fanowskie i profilowe mogą mieć własny identyfikator, tzn. zamiast URLa typu http://www.facebook.com/pages/boynton-beach-FL/The-Crystal-Garden/23410400382 można utworzyć URLa http://www.facebook.com/crystal-garden. Taki URL strony ma duże znaczenie dla pozycjonowania strony w wyszukiwarkach internetowych, ale również łatwiej go zapamiętać. Taki identyfikator powoli zaczyna nabierać takiego znaczenia w Internecie jak nazwa domenowa.

Uwagi:

  • aby wybrać identyfikator dla strony fanowskiej, strona musi mieć min. 25 fanów,
  • FB będzie chciało potwierdzić tożsamość właściciela konta wysyłając SMSa,
  • nie można zmienić raz wybranego identyfikatora,
  • tym, którzy rozporządzają zarejestrowanymi prawnie znakami towarowymi, FB oferuje pewną ochronę.

Rada: wykorzystaj FB jako środek, który ma wyłączność na prezentowanie fanom wybranych ofert specjalnych. Dając fanom facebookowym do zrozumienia, że strona fanowska jest jedynym miejscem, w którym można otrzymać daną ofertę, lub – jeszcze lepiej – jedynym miejscem, w którym dostaje się najlepsze oferty, nie tylko zachęcasz ich do pozostania fanami, lecz również do częstego odwiedzania strony i być może dzielenia się nią ze swoimi przyjaciółmi, rodziną i znajomymi.

Gdy użytkownicy zostają fanami Twojej strony facebookowej, automatycznie dostajesz pozwolenie na wysyłanie do nich maili z określeniem ich płci, wieku i położenia geograficznego – przydać się może np. wszystkim wykładowcom, muzykom i tym którzy mają wystąpienie w danej miejscowości. Wydarzenie posiada takie atrybuty jak szczegóły, mapka, informacja kontaktowa, zdjęcia i narzędzia do zarządzania zaproszeniami. Na samym FB takie powiadomienia nie trafiają jednak do standardowej skrzynki odbiorczej, lecz do sekcji o nazwie Aktualizacje. Rada (pomysł na powiadomienie): utwórz wątek dyskusyjny, a następnie podaj do niego odnośnik w powiadomieniu, aby fani mogli jednym kliknięciem przejść bezpośrednio do dyskusji i wziąć w niej udział.

<

p>Polecane aplikacje, które mogą zwiększyć wartość profilu i uzupełnić wizerunek:

  • Profile HTML i Extended Info: pozwalają dodawać własny kod HTML do profilu; można je wykorzystać np. umieszczając w profilu przycisk Śledź nas na Twitterze albo tworząc formularz, przez który odwiedzający Twój profil mogą dołączyć do subskrybentów jakiegoś zasobu.
  • YouTube Badge: świetny sposób na prezentowanie wybrancyh filmów z własnego kanału YouTube lub listy ulubionych filmów,
  • Networked Blogs: importuj swoje posty blogowe dla zwiększenia widoczności na Facebooku; możesz wprawdzie zaimportować swój strumień blogowy przez aplikację Notatki, ale Networked Blogs oferuje większą funkcjonalność,
  • My Flickr: jeśli umieszczasz obrazy na Flickrze, tą aplikacją możesz je importować dla zwiększenia widoczności,
  • SlideShare: jeśli umieszczasz slajdy na tym serwisie, ta aplikacją możesz je importować, aby udostępniać więcej wartościowych zasobów.

Inne przydatne z punktu widzenia marketerów aplikacje do porozumiewania się w sieci

  • Wizytówki. Facebook pozwala użytkownikom tworzyć zawierające najbardziej podstawowe dane profilowe (imię i nazwisko, a także inne informacje) widgety, które można umieszczać wszędzie w internecie. Wizytówki można tworzyć dla profilów i stron fanowskich, aby informować użytkowników o internetowej obecności organizacji w postaci profilu na Facebooku lub strony.
  • Aplikacje i gry,
  • Notatki – facebookowa forma platformy blogowej,
  • Prezenty. Przez długi czas Facebook dawał użytkownikom możliwość kupowania wirtualnych prezentów za dolara lub wręcz za darmo. Prezenty te sa niezwykle popularne, zwłaszcza na okazje urodzin, rocznic i tym podobnych wydarzeń. W sierpniu 2009 roku Facebook ogłosił, że ta funkcjonalność zostanie otwarta dla zewnętrznych producentów. Warto zwrócić uwagę na tę opcję promocji, gdyż daje możliwość tworzenia prezentów kreujących „wirusową” promocję marki.
  • Marketplace. Facebook daje swoim użytkownikom możliwość sprzedawania innym użytkownikom przedmiotów, usług i innych towarów przez aplikację Marketplace, której działanie przypomina Craigslist, współczesną realizację klasycznych ogłoszeń prasowych i innych serwisów, które umożliwiają docieranie do innych ludzi z ofertami. Marketplace był pierwotnie domyślną funkcjonalnością Facebooka, lecz w marcu 2009 roku Facebook zawarł umowę z Oodle – serwisem udostępniającym ogłoszenia – i jeszcze raz uruchomił tę usługę, tym razem w bardziej komercyjnym trybie.

Grupy

Trzy rodzaje grup:

  • otwarte (domyślnie) – każdy może oglądać treści i dołączać do grupy,
  • zamknięte – każdy może oglądać treści ale dołączyć można tylko za zaproszeniem,
  • tajne – widoczne jedynie dla członków (nie można znaleźć grupy w wyszukiwarce), wymagają zaproszenia – idealne dla członków jednej rodziny, wykorzystywane przez niektóre firmy.

Grupy pozwalają na wykonywanie czynności takich jak zapraszanie znajomych do zostania członkami, wysyłanie członkom wiadomości, promowanie grupy za pomocą reklam facebookowych, ogłaszanie wydarzenia, dzielenie się linkami, nagraniami i zdjęciami oraz rozpoczynanie dyskusji.

Grupy są dobrym kanałem komunikacyjnym dla firm, które chcą wysłać informacje wyłącznie najważniejszym klientom i w innych tego typu sytuacjach. O grupach najlepiej myśleć jako o narzędziu wykluczającym, które ogranicza dostęp do pewnych danych, w odróżnieniu od inkluzywnych stron fanowskich.

Członkowie grup mogą pisać na tablicy grupowej tak jak na stronie profilu, a także rozpoczynać dyskusje i zabierać w nich głos.

Reklama

Pod koniec lat 90tych współczynnik klikalności banerów spadł z 2% do niecałego 0.5% wyświetleń, co pociągnęło za sobą obniżenie cen umieszczania reklam.

Modele rozliczania się za reklamy:

  • CPI (ang. cost per impression) – w zależności od liczby wyświetleń,
  • CPC (ang. cost per click) – w zależności od liczby kliknięć
  • CPA (ang. cost per action) – w zależności od liczby konwersji (model póki co nieobsługiwany przez FB).

Samoobsługowy system reklam FB to jedno z najlepszych narzędzi marketingu internetowego w 2010r. Idea została zapożyczona od rozwiązania firmy Google:

Google AdWords. Reklamodawca podaje tekst do reklamy o określonym limicie znaków, której wygląd jest z góry określony. Następnie podaje się słowa kluczowe, przy których reklama ma się pokazywać, oraz określa najwyższą opłatę, jaką byłoby się gotowym uiścić za kliknięcie. Na koniec reklamodawca ustala dzienny budżet, bez którego reklamy mogłyby pochłaniać za dużo pieniędzy. Automatyczny system aukcyjny Google oblicza następnie tryb wyświetlania poszczególnych reklam na podstawie zadeklarowanych sum i środków pozostałych w budżetach konkurujących reklamodawców.

Przełom w reklamie internetowej, bo:

  • reklamodawca zapewniał sobie ruch na stronie, zwyczajnie deklarując odpowiednio wysokie sumy dziennego budżetu reklamowego,
  • reklamy są wyświetlane przedstawicielom odpowiednich grup docelowych, w zależności od wyszukiwanych haseł.

Na FB w zależności od reklamy możesz oczekiwać osiągnięcia współczynnika klikalności o wartości od 4% do 26%.

Reklamy na FB to współcześnie jedna z najlepszych okazji w marketingu internetowym – nigdzie indziej nie da się tak dokładnie określić grupy docelowej. Reklamy FB są dobrze spersonalizowane, dzięki czemu możesz „łowić tam, gdzie ryby pływają”. Efektywne korzystanie z reklam na FB wymaga stałego nadzoru, eksperymentowania, cierpliwości i kreatywności.

Dość typowy koszt reklamy na FB: 22 centy za kliknięcie, 20 centów za 1000 wyświetleń (jedno kliknięcie przypada na 1100 wyświetleń).

Musisz być administratorem strony którą chcesz reklamować.

Tytuł reklamy może mieć max. 25 znaków, a treść 135 znaków. Jeśli reklamujesz stronę fanowską, nazwa strony staje się automatycznie tytułem reklamy, którego nie możesz zmienić. Możesz sam podać tytuł dla reklamy aplikacji, grupy lub zewnętrznej witryny.

Pojedyncze słowo potrafi zdecydować o poważnym wzroście lub spadku wydajności reklamy. Wpływ ten może się jednak różnić w zależności od przyjętego na potrzeby kampanii modelu płatności (CPC lub CPM). Pisanie wydajnego tekstu reklamowego opłaca się szczególnie w przypadku reklam CPM, gdyż w ten sposób zyskuje się kliknięcia w zasadzie za darmo. W przypadku reklam CPC za darmo otrzymujesz wyświetlenia, a nie kliknięcia. Kiepski lub niezwykle precyzyjnie nakierowany tekst reklamowy może zadziałać na Twoją korzyść, gdyż pozwala Ci uzyskać wiele darmowych wyświetleń, mimo że ludzie nie klikają Twojej reklamy tak często jak mogliby.

Reklama wymaga zatwierdzenia przez FB (co trwa od kilku minut do kilku dni, o decyzji jesteś informowany przez e-mail; decyzja odmowna zwykle nie zawiera dokładnego powodu odrzucenia).

Warto w Excelu utworzyć arkusz do analizy kampanii – w dziedzini analizy marketingu internegowego nic nie pobije Excela. Pamiętaj by zawrzeć w arkuszu informacje o tym, jakie w danym czasie kroki przedsięwziąłeś.

Podstawowe wskaźniki: unikalni użytkownicy, wyświetlenia strony, ucieczki, czas spędzony na stronie.

Statystyki pochodne powstają z porównania liczb względem siebie lub połączenia statystyk w celu okreslenia zmian wydajności witryny w jakimś okresie. Przykładowe statystyki pochodne to liczba wyświetleń przypadająca na unikalnego użytkownika, pieniędzy na pozyskanie subskrybenta, współczynnik klikalności, koszt jednego kliknięcia, liczba kliknięć na godzinę, dzienny przyrost fanów itp.

Kevin Hillstrom: Kupony rabatowe, obniżki i promocje sa forma opodatkowania niesprawnych marek. (…) Wypromowanie się za pomocą samych mediów społecznościowych raczej Ci się nie uda, lecz niestety wszyscy dziś chca dokonać niemożliwego.

Facebook pozwala wyeksportować statystyki strony fanowskiej w postaci pliku Excela lub CSV.

Na wykresie linia ciągła pokazująca dzienne zmiany jakiegoś parametru często podskakuje w górę i w dół utrudniając dostrzeżenie trendu. Dlatego dobrze jest się posługiwać pojęciem ruchomej średniej, która jest średnią dzienną liczoną w oparciu o dane z jednolicie określonego wycinka czasu (czyli np. 7 dni, 14 dni, 28 dni itd.) Wykres ruchomej średniej ładnie pokazuje długoterminowe trendy („wygładza wyniki”, co zwiększa czytelność informacji). Ruchome średnie służą do ograniczania wpływu świąt i weekendów na wyniki, co pozwala na uzyskanie spójnego oglądu trendów i dokonanie oceny ogólnego stanu kampanii.

System reklam FB wspiera tzw. Testy A/B: łatwo jest utworzyć kilka nieznacznie różniących się wersji reklamy aby po pewnym czasie ustalić która z nich cieszy się większym powodzeniem.

Podsumowanie każdej kampanii FB wyświetla:

  • liczbę kliknięć,
  • liczbę wyświetleń,
  • współczynnik klikalności (iloraz kliknięć i wyświetleń),
  • średni koszt na kliknięcie,
  • całkowity wydatek na reklamę przez cały czas jej trwania.

Reklamy facebookowe mają swój okres przydatności do spożycia, czyli czas przez jaki dana kombinacja tekstu reklamowego i grupy docelowej będzie przynosić dobre rezultaty.

Widgety FB

FB Connect

Dużym problemem w Internecie w związku z bogactwem serwisów społecznościowych jest konieczność uciążliwego rejestrowania się, a później logowania do każdego z nich, co skutecznie zniechęca wiele osób. W rezultacie dane osobowe są rozproszone w wielu miejscach, trzeba utrzymywać zbiór loginów i haseł. Idea pewnego centralnego repozytorium danych osobowych chronionych hasłem, z którego mogłyby korzystać inne serwisy, jest już dość stara i z technicznego punktu widzenia jak najbardziej realna. Próbą jej realizacji jest np. OpenID, który jednak nie jest powszechnie wykorzystywany chociażby dlatego że jednym z głównych powodów tworzenia serwisów społecznościowych jest chęć zgromadzenia danych osobowych użytkowników dla celów marketingowych.

Tymczasem Facebook siłą rzeczy powoli staje się centralnym, zaufanym ośrodkiem zarządzania hasłami i ustawieniami bezpieczeństwa w coraz bardziej uspołecznościowionym internecie.

Facebook Connect jest bazowo zestawem interfejsów, które umożliwiają programistom i firmom uzyskiwanie zasobów środowiska facebookowego z poziomu własnej strony lub aplikacji, w szczególności autoryzację na własnej witrynie można zorganizować poprzez autoryzację w FB. Graph API jest platformą, która pozwoli praktycznie każdej stronie internetowej funkcjonować, jakby była rozszerzeniem FB. Możemy mówić o dogłębnej transformacji Facebooka z ośrodka ruchu informacyjnego w obejmującą cały internet infrastrukturę komunikacyjną. W ten sposób FB zostanie praktycznie „wywrócony na lewą stronę”.

Wiele wskazuje na to że pojawienie się i dalsza ewolucja funkcjonalności Facebook Connect okaże się jednym z najważniejszych aspektów rozwoju internetu w ciągu ostatnich 10 lat. FBConnect jest pomostem między znaną nam postacią internetu a siecią społeczną w której żyjemy. Jest to technologia, dzięki której programiści mogą wykorzystywać zawarte na FB dane dostępowe na zewnętrznych witrynach, w aplikacjach na urządzenia przenośne i w innych kontekstach informatycznych. Ułatwia też wprowadzenie standardowych funkcji społecznościowych do istniejących witryn bez konieczności inwestowania w tworzenie nowego kodu i platform komunikacyjnych. Konsument może w pełni korzystać z zewnętrznej witryny, posługując się jednocześnie znajomą platformą FB.

Podsumowując, FB Connect to:

  • zintegrowany system logowania (logowanie do własnego serwisu WWW za pomocą loginu i hasła FB – serwis nie musi mieć własnego systemu rejestracji użytkowników),
  • prawdziwa tożsamość,
  • dostęp do API FB, dzięki czemu na zewnęŧrznej witrynie można udostępnić niemal każdą funkcję FB,
  • personalizacja – serwis WWW może korzystać z takich danych o użytkowniku jak dane profilowe, czy położenie geograficzne.

Strona lub blog, na którym ktoś się zalogował za pomocą FBConnect, daje możliwość odnalezienia znajomych, którzy korzystają z tej właśnie strony.

Świetnym przykładem działania Facebook Connect jest serwis JibJab, który oferuje dowcipne pocztówki i filmy w formacie cyfrowym, które użytkownik może dostosowywać do swoich potrzeb, np. doklejając twarz ze zdjęcia swojego profilu. Gregg Spiridellis, dyrektor generalny firmy, powiedział: w czasach poczty elektronicznej zachęcenie półtora miliona użytkowników do zarejestrowania się zajęło nam osieml lat. Taką samą liczbę użytkowników udało nam się pozyskać przez Facebooka w zaledwie pięć miesięcy.

Inne widgety

FB udostępnia zestaw widgetów do umieszczania na innych stronach WWW (np. na stronie głównej firmy):

  • Przycisk Lubię to
  • Ramka fanów to miniaturka strony fanowskiej, którą można dodać do swojej witryny (najnowsze aktualizacje, liczba fanów, zdjęcia losowo wybranych fanów, link do strony fanowskiej). Musisz mieć uprawnienia administratora danej strony FB, aby dodać jej ramkę do zewnętrznej witryny.
  • Wizytówka (profilu, zdjęcia lub strony) pozwala na dzielenie się zasobami – udostępnia podstawowe informacje o zasobie oraz link do zasobu na FB.

Aplikacje

Przykłady popularnych aplikacji (w nawiasie liczba fanów):

  • Polskie:
    • FotoZagadka (71tys.)- razem ze znajomymi zgadujcie, co znajduje się na zdjęciach zawodowego fotografa,
    • Scoremaster (40tys.) – wytypuj wynik meczu i sprawdź, czy jesteś w tym lepszy niż znajomy,
    • Foto Warszawa (37tys.) – umieść na planie Warszawy obiekt przedstawiony na zdjęciu dokładniej niż znajomi.
    • Wróżka (14tys.) – poznaj wróżby na swój temat
  • Użytkowe:
    • NetworkedBlogs (230tys.) – automatycznie informuj znajomych o nowym wpisie na blogu,
    • Facebook dla iPhone’a (1,4mln) – korzystaj z Facebooka na swoim iPhonie (istnieją podobne aplikacje dla innych smartfonów),
    • Friend Facts (700tys.) – powiedz znajomym co naprawdę o nich myślisz,
    • Causes (280tys.) – wspomóż organizacje charytatywne i zobacz, kto kogo wspiera.
  • Gry:
    • FarmVille (25mln) – prowadź wirtualną farmę, współdziałając z przyjaciółmi,
    • Texas HoldEm Poker (3,8mln) – zagraj w pokera z przyjaciółmi z Facebooka,
    • Desktop Defender (400tys.) – zagraj w facebookową wersję Tower Defense i bądź lepszy od przyjaciół
  • Reklama:
    • Paczkobranie (700) – wygraj MacBooka w konkursie promocyjnym Paczkomatów,
    • Bass Jump (800) – zagraj melodyjkę Intela za pomocą gry i wygraj notebooka,
    • Czy jesteś hardCorem? (2tys.)- sprawdź czy dysponujesz lepszym sprzętem niż znajomi.

W ciągu roku odkąd FB otworzył się na zewnętrznych deweloperów w 2007 r. udało sie przyciągnąć ponad 500 tysięcy deweloperów.

Ponieważ aplikacje FB nadmiernie korzystały z funkcji zaproszeń i publikowania na tablicy, wprowadzono ograniczenia:

  • nie można zaprosić wszystkich znajomych do korzystania z aplikacji,
  • limity wysyłania zaproszeń, uzależnione od popularności aplikacji i częstotliwości, z jaka użytkownicy przyjmują zaproszenia,
  • użytkownicy mogą ukrywać w swoich aktualnościach powiadomienia od wybranych użytkowników lub aplikacji,
  • ograniczenia w formułowaniu pojawiających się w Aktualnościach wezwań do działania.

W rezultacie poprzeczka jest dziś ustawiona wyżej niż kiedyś.

Trudno znaleźć udaną aplikację wirusową, która nie prezentuje sobą jakiegoś poczucia humoru lub nie przedstawia produktu lub usługi w sposób niecodzienny. Nie można oczekiwac „zakaźnego” powodzenia od aplikacji, która prosto z mostu zachęca klientów do zakupu.

Na sukces aplikacji składają się czynniki:

  • dobra zabawa użytkowników,
  • możliwość konkurowania ze znajomymi (komunikaty muszą zachęcać do interakcji),
  • musi być atrakcyjna wizualnie i łatwa w obsłudze.

Sposoby na odkrywanie aplikacji:

  • komunikaty generowane przez aplikację na tablicy aktualności (najpopularniejszy),
  • wyszukiwarka (rzadko),
  • gdy znajomi zostają fanami aplikacji, informacja o tym pojawia się w Aktualnościach,
  • reklamy FB których celem jest aplikacja,
  • lista aplikacji polecanych przez FB.

Strona główna aplikacji jest jej stroną fanowską – użytkownicy mogą tu zostać fanami aplikacji, pisać na tablicy, wydawać opinie i sprawdzić którzy znajomi również korzystają z aplikacji.

Facebook ma nieprzychylny stosunek do aplikacji, których funkcjonalność opiera się na wysyłaniu zaproszeń.

Rodzaje aplikacji FB, które cieszą się największą popularnością:

  • Gry (często z wirtualnymi towarami które sprzedaje się za prawdziwe pieniądze – główne źródło dochodu takich aplikacji),
  • Quizy (użytkownicy dzielą się ze znajomymi wynikami poprzez Aktualności, również dobre miejsce na reklamę). Firmie LivingSocial udało się zdobyć ogromną bazę użytkowników dzięki aplikacjom w rodzaju Pick Your Five, w ramach których użytkownicy wybierali po pięć ulubionych rzeczy jakiegoś rodzaju (np. filmów, seriali, klubów piłkarskich) i dzielili się tymi informacjami ze swoimi znajomymi – wykorzystuje się tu pragnienie dzielenia się informacjami osobistymi w usystematyzowany, przewidywalny i niejako społecznie akceptowany sposób. Do tworzenia quizów można wykorzystać aplikacje QuizPlanet, czy Quiz Monster.
  • Prezenty: obecnie funkcjonalność tę przejął w głównej mierze sam Facebook: oznaczanie członków swojej rodziny, przesyłanie wirtualnego całusa,
  • Widgety: elementy stron fanowskich; klasycznym przykładem jest Static FBML – z grubsza pozwala umieszczać na stronie fragmenty HTMLa.

Każda nowo powstała strona FB jest wyposażona w podstawowe aplikacje: Linki, Zdjęcia, Filmy, Notatki i Wydarzenia – samemu można dodać inne aplikacje FB takie jak Dyskusje i Opinie.

Inne ciekawe aplikacje dla stron fanowskich:

  • Static FBML: jednym z najpopularniejszych zastosowań jest utworzenie za jej pomocą zakładki docelowej dla tych użytkowników, którzy nie są jeszcze fanami; można tu umieścić formularz rejestracyjny, multimedia itp.
  • Extended Info: pozwala wstawić dowolny kod HTML, niestety nie można zmienić nazwy zakładki; można dołączyć aplikację do tablicy
  • Networked Blog: importuje do FB wpisy Twojego bloga,
  • YouTube Badge: prezentuje wybrane filmy z YouTube,
  • Facebook to Twitter: umożliwia eksportowanie postów do Twittera; publikator FB daje Ci do wykorzystania 420 znaków, podczas eksportu do Twittera posty są skracane do 120 znaków i z dołączonym przez bit.ly linkiem do strony facebookowej,
  • Selective Tweets: przenosi wpisy z Twittera do FB – możesz wybrać które Twoje tweety pojawią się na FB jako aktualizacja statusu,
  • Posterous: Posterous to platforma blogowa, a jej aplikacja na FB pozwala prezentować wpisy na FB,
  • Notatki: jest to domyślna aplikacja FB, ale można ją wykorzystać na wiele sposobów, np. stworzyć posta z niestandardowo sformatowanym tekstem i obrazkami, otagować znajomych których wspominasz w poście, a nawet importować na FB dowolny kanał RSS (np. swojego bloga, kanał Twittera).

Spośród 300tys. aplikacji facebookowych zaledwie mały ich odsetek przynosi jakikolwiek korzyści finansowe poza zwiększeniem widoczności marki i zbieraniem danych o użytkownikach.
Typowe modele biznesowe aplikacji facebookowych:

  • reklama – wykorzystując dane o użytkownikach w zakładce swojej aplikacji umieszczasz reklamy skierowane do ściśle określonych grup odbiorców,
  • freemium – podstawowe funkcje aplikacji udostępniasz za darmo, oferując możliwość dołączenia do grona subskrybentów którzy za opłatą mogą korzystać z rozszerzonej funkcjonalności,
  • wirtualne kredyty i towary,
  • programy partnerskie – pobierasz prowizję od sprzedaży produktów zaprzyjaźnionej firmy, do której linkujesz przez swoją aplikację (np. właściciel aplikacji Virtual Bookshelf otrzymuje prowizję od książek zakupionych przez jej użytkowników na Amazon.com),
  • merchandising – sprzedajesz przedmioty takie jak podkładki pod mysz, kubki, czapki i koszulki z logo Twojej marki lub aplikacji.

Od pewnego czasu Facebook prowadzi na swojej platformie betatesty różnych systemów płatności. Stosunkowo niewielkiej liczbie aplikacji udało się zaadoptować system wirtualnej waluty (kredytów Facebooka), lecz nie wykluczone, że w tym właśnie kierunku podąży rozwój wielu aplikacji. Typowy scenariusz jest taki, że realną gotówkę można zamienić na wirtualne kredyty, za które kupuje się przedmioty w grze (np. za 1$), często darmowy kredyt 1$ na starcie.

Częstą praktyką twórców gier jest przyznawanie dodatkowych nagród za zachęcanie do zabawy znajomych.

Aplikacje mobilne

Wielu aktywnych użytkowników FB ma o wiele więcej znajomych facebookowych niż numerów zapisanych w telefonie.

Statystyki użytkowania FB za pośrednictwem urządzeń mobilnych:

  • za pośrednictwem tych urządzeń korzysta z FB ok. 20% użytkowników FB,
  • ludzie którzy używają FB za pośrednictwem urządzeń przenośnych odznaczają się o 50% wyższą aktywnością niż ci, którzy tego nie robią,
  • ponad 180 operatorów komórkowych w 60 krajach sprzedaje i promuje związane z FB oferty.

Aplikacja Facebook Mobile działa na wielu różnych urządzeniach mobilnych i udostępnia użytkownikowi szeroki zakres treści z FB, ale nie można używać zewnętrznych aplikacji tak jak na FB. Warto być może zainwestować w przystosowane dla urządzeń mobilnych aplikacje webowe korzystające z Facebook Connect.

Ograniczenia FB

Facebook pozwala użytkownikom mieć do 5000 znajomych.

Facebook nie określa ograniczeń, ale z opowieści można wnioskować, że można uniknąć problemów, wysyłając mniej niż 20 zaproszeń dziennie. Jeżeli dołączasz do nich wiadomości prywatne (co polecamy), staraj się wprowadzać drobne zmiany w treści komunikatu, jako że boty Facebooka są wyczulone na powtarzające się słowo w słowo zwroty. Nie „przeznajamiaj” się. Facebook patrzy i blokuje profile, które wydają się podejrzanie aktywne.

Użytkownik może wybrać spośród różnych opcji wyświetlania aktualizacji, np. zażyczyć sobie, by nie pokazywano aktualizacji wybranych znajomych.

Status może się wprawdzie składać z max. 420 znaków, lecz krótszą wiadomością możesz zazwyczaj osiągnąć więcej.

Facebook w tej chwili pozwala użytkownikom dołączać maksymalnie do 500 stron fanowskich.

Algorytmy FB określają dobór i kolejność wyświetlania wpisów. Im większą aktywnością ze strony znajomych lub fanów cieszy się dany post, tym większe jest prawdopodobieństwo, że pojawi się u góry Aktualności.

Bezpieczeństwo

Przy standardowych ustawieniach wszystko co piszesz jest widoczne dla całego świata (model opt-out); model opt-in zakładałby że użytkownik nie może wiele zrobić dopóki nie uaktywni poszczególnych funkcji.

Gdy po raz pierwszy uruchamiasz jakąś zewnętrzną aplikację, musisz wyrazić zgodę na zezwolenie dostępu do twoich danych.

Warto także włączyć powiadomienia wysyłane za każdym razem, gdy ktoś oznaczy twoją osobę na cudzym zdjęciu, gdy ktoś zalogował się z innego komputera niż zwykle.

Zmiany na Facebooku idą w kierunku zwiększenia poziomu ochrony informacji (np. można lepiej określać grupy którym zostaną nadane uprawnienia), ale mogą też zwiększyć złożoność zagadnienia. Znajomych można podzielić na grupy, co pozwala m.in. na wysyłanie wiadomości tylko do osób z pracy, pokazywanie swojego statusu na Facebookowym czacie tylko wybranej grupie itp.

Jednym z największych zagrożeń prywatności są wprowadzane po cichu zmiany w opcjach zabezpieczeń, z domyślnymi ustawieniami korzystnymi dla właścicieli portalu a niekoniecznie dla użytkowników, np. niedawno dodana domyślnie włączona opcja „Proponuj znajomym zdjęcia, na których jestem”. W grudniu 2009 zmiana ustawień prywatności doprowadziła do przypadkowego ujawnienia wszystkich zdjęć wszystkich użytkowników serwisu, którzy nie zorientowali się w porę że należy uaktualnić swoje ustawienia prywatności. Jednym z poszkodowanych był Mark Zuckerberg – twórca Facebooka.

Usunięcie konta z Facebooka raz na dobre nie jest wcale takie łatwe. Cała procedura składa się z kilku etapów i trwa aż dwa tygodnie podczas których nie możesz korzystać z żadnych usług Facebooka (w przeciwnym razie Twoje zgłoszenie zostanie anulowane), a w niektórych przypadkach nawet dłużej. Do formularza nie da się dojść klikając pozycje w menu, trzeba wpisać URLa.

Można również dezaktywować konto, co spowoduje usunięcie imienia i nazwiska oraz zdjęcia ze wszystkich materiałów jakie udostępniłeś na Facebooku, co w praktyce oznacza ukrycie tych danych i ukazanie ich po ponownym zalogowaniu na swoje konto.

Pewnych danych profilowych ukryć się nie da – są udostępniane wszystkim. Należą do nich: imię, nazwisko, zdjęcie profilowe, płeć i sieci.

Facebook niestety pozwala na używanie mało bezpiecznych haseł. Pamiętajmy, że metodą siłową można dziś w max. 1,5h złamać dowolne 6-znakowe hasło składające się z liter i cyfr.

Facebook nigdy nie prosi w wiadomości e-mail o przesłanie hasła – każda tego rodzaju wiadomość jest ewidentną próbą wyłudzenia hasła.

Gdy stwierdzimy włamanie na swoje konto, wówczas możemy upomnieć się o nie u administratorów, którzy sprawdzą naszą tożsamość – procedura przywracania konta może potrwać kilka dni.

Blokada użytkownika oznacza zerwanie wszelkich kontaktów z daną osobą – nie będzie ona mogła nawet nas wyszukać. Odblokowanie użytkownika oznacza jednoczesne usunięcie go z listy kontaktów – można będzie go ponownie zaprosić do grona znajomych. Osoby odblokowanej nie możemy ponownie zablokować przez 48 godzin od chwili zdjęcia blokady.

Podejrzane profile, zdjęcia, wiadomości będące spamem itp. można zgłaszać do usunięcia za pomocą odpowiedniego linka obok naruszającej regulamin treści.

Facebook zachęca do rejestracji, przekonując że „pomaga swoim użytkownikom kontaktować się z innymi osobami i udostępniac im różne informacje i treści”. Nawet nie wiesz ile w tym prawdy!

Facebooka można wykorzystać do poznania co najmniej imienia i nazwiska właściciela wybranego adresu e-mail. W tym celu przejdź na stronę logowania Facebooka i w polu login wpisz adres, którego właściciela chcesz poznać oraz dowolne hasło. Prawdopodobnie będzie ono złe i zostaniesz poproszony o podanie kolejnego. Kontynuuj zgadywanie, wpisując dowolne frazy. Przy czwartej próbie pojawi się prośba o przepisanie kodu CAPTCHA. Przepisz go, a zobaczysz imię, nazwisko i zdjęcie profilowe właściciela e-maila.

Część osób udostępnia więcej danych dowolnemu użytkownikowi Facebooka lub znajomym znajomych niż przypadkowym internautom.

Powiedzmy, że wstawiamy zdjęcie, które udostępniamy tylko dwóm znajomym: Alicji i Basi. Alicji tak podoba się zdjęcie, że postanawia udostępnić je znajomym – to się jej nie uda za pomocą standardowych mechanizmów. Ale pod każdym zdjęciem w galerii znajduje się adres do udostepniania fotografii każdej osobie, która ma do niego odnośnik. Oznacza to, że Alicja może skopiować odnośnik i wysłać go każdemu, nawet osobom, które nie mają konta na FB. Zdjęcie pojawi się na specjalnie przygotowanej dla nich stronie, na której nie ma możliwości komentowania czy dalszego udostępaniania, a autor wymioniony jest tylko z imienia i nazwiska. Niestety, odnośnik prowadzi do jego strony profilowej, co oznacza, że wiadomo, kto jest autorem zdjęcia. Strona z fotografią zniknie dopiero wtedy, gdy właściciel dezaktywuje lub usunie swoje konto. Podkreślamy: zniknie strona ze zdjęciem, a nie samo zdjęcie. Musisz miec bowiem świadomość, że Facebook przechowuje na serwerach kopie wszystkich zdjęć i pozwala je oglądać każdemu, kto zna ich adres. Wystarczyłoby więc, gdyby Alicja zamiast wysyłać znajomym odnośnik do strony ze zdjęciem, skopiowała adres URL samego zdjęcia, i to własnie jego wysłała znajomym. Jeśli skorzystasz z tej metody, będziesz mógł obejrzeć każdą fotografię, nawet należącą do osoby która ją usunęła lub skasowała swoje konto. Nie jest to kwestia czasu potrzebnego do usunięcia fotografii z serwera – eksperyment wykazał, że mimo że profil został całkowicie skasowany na przełomie X i XI 2010, to w połowie marca 2011r. nadal każdy kto znał adres „usuniętych” zdjęć, miał do nich dostęp.

Znając adres URL zdjęcia możesz dojść do tego, kto jest jego właścicielem – wskazuje na to przedostatni ciąg cyfr w adresie fotografii (jest to jego ID).

W opcji Konto/Ustawienia prywatności/Aplikacje i witryny/Edytuj ustawienia/Aplikacje z których korzystasz/Edytuj ustawienia zobaczysz dokładną listę danych do których aplikacja ma dostęp. Możesz sprawdzić kiedy ostatnio aplikacja korzystała z tych danych, ale możesz tu również odmówić dostępu do danych niewymaganych przez twórcę do działania aplikacji.

Pamiętaj o tym, że Twoi znajomi mogą dać aplikacjom dostęp do Twoich danych – możesz kontrolować których danych: Konto/Ustawienia prywatności/Aplikacje i witryny/Edytuj ustawienia/Informacje dostępne poprzez znajomych.

Korzystając z FB bez szyfrowania SSL (Konto/Ustawienia konta/Zabezpieczenia konta/zmień ryzykujemy kradzież tożsamości. Wtyczka do Firefoksa o nazwie Firesheep umożliwia wykradanie plików cookie (a więc przechwycenie sesji) od innych użytkowników współdzielących połączenie w sieci bezprzewodowej. Sybko powstał dodatek BlackSheep który pozwala oszukać Firesheepa serwując mu fałszywe pliki cookie. Ale kto z Was o tym wszystkim wiedział?

Ujawnianie listy znajomych jest standardem również w innych serwisach, takich jak nk.pl czy GoldenLine – w tych serwisach nie można ukryć swoich kontaktów, są widoczne przez wszystkich. W 2008 roku tuż po kontroli nk.pl dokonanej przez GIODO, która dowiodła że „dane na portalu są chronione na bardzo wysokim poziomie”, serwis hacking.pl zaprezentował sposób stworzenia skryptu, za pomocą którego pobrał dane użytkowników serwisu i stworzył z nich bazę danych obejmującą imię, nazwisko, a także (o ile użytkownicy podali): ukończone szkoły, zdjęcia, nr tel. i GG. Nk.pl po publikacji artykułu ograniczył dostęp do danych, ale zaprezentowana wówczas baza danych cały czas jest dostępna w sieci Torrent.

FB pozwala właścicielowi konta pobrać kopię wszystkich danych użytkownika (zdjęcia, filmy, posty na tablicy itp.) w postaci pliku zip. W ten sposób można stworzyć kopię zapasową, ale również ustalić co tak naprawdę przechowujemy.

Zastosowania FB

Na razie nie ma wprawdzie społecznościowego odpowiednika witryny będącej światowym archiwum WWW – Wayback Machine (pozwala obejrzeć wygląd wybranej witryny z określonego dnia w przeszłości), ale istnieją serwisy działające jako backupy serwisów społecznościowych, m.in. SocialSafe i Backupify – nigdy zatem nie możesz wiedzieć, co może być przetrzymywane w backupie.

Jak można wspomóc rutynowe działania publicznej administracji Facebookiem:

  • Wydawanie ogłoszeń bieżących – informowanie obywateli o nowych programach, udogodnieniach w mieście, wydarzeniach, zmianach w organizacji ruchu drogowego, usprawnieniach i remontach obiektów itp.
  • Wydawanie ogłoszeń alarmowych – powiadamianie obywateli o zagrożeniach, zbiegłych przestępcach, porwaniach, niebezpiecznych warunkach pogodowych itp.
  • Zwiększenie przejrzystości procesu decyzyjnego – informowanie ludzi o posiedzeniach samorządowych; badanie opinii społeczności lokalnej.
  • Zbieranie opinii – śledzenie opinii obywateli i ich reakcji na budzące kontrowersje wydarzenia.
  • Usprawnianie czynności administracyjnych – przypominanie obywatelom o rodzajach opodatkowania, konieczności odnawiania licencji i dokumentów oraz innych sprawach, o których obecnie informuje się za pośrednictwem zwyczajnej poczty, a co można by robić taniej i sprawniej przez sieci społecznościowe.

Od roku 2007 za pomocą popularnej aplikacji Causes udało się zebrać ponad 16mln $ na potrzeby ponad 300 tys. akcji dobroczynnych. Causes przoduje na rozrastającym się runku sieci społecznościowych dla organizacji non profit. Organizacje te moga korzystać z aplikacji za darmo, choć ich personel musi poświęcic czas na rozwinięcie obecności i zarządzanie nią. Przez tą aplikację użytkownicy FB i strony fanowskie organizacji mogą z łatwością udzielać poparcia dla różnych inicjatyw, zapraszć znajomych i całe sieci znajomych do wzięcia udziału w akcjach, mierzyć postępy działalności, tworzyć tabele wyników itp.

Aplikacja Causes ma świetny dodatek o nazwie Causes Exchange, w ramach którego użytkownicy moga dzielić sie pomysłami na efektywne korzystanie z niej. Przykładem innowacji w zakresie prowadzenia zbiórek jest funkcja Birthday Wish, która pozwala użytkownikom poprosić swoich znajomych o prezent na urodziny w postaci udzielenia poparcia dla jakiejś akcji. Pomysł wydaje się prosty i oczywisty, ale dzięki samemu Birthday Wishes udało się zebrać ponad milion dolarów.

Zasoby Facebooka dla organizacji non-profit

Niesamowita liczebność użytkowników, ilość czasu, jaką spędzają na FB, oraz ilość danych osobistych, jakimi się dzielą obecnie w 2010r., skłania coraz więcej instytucji oświatowych do koordynowania swoich działań i podawania komunikatów przez FB.
Porozumiewanie się ze studentami za pośrednictwem wiadomości tekstowych FB jest już od jakiegoś czasu normą. Studenci często twierdzą, że najlepiej kontaktować się z nimi przez FB – i tak już rozsyłali między sobą przez FB informacje, które docierały do nich z uczelni.

Mayo Medical School zaoszczędziła 20tys. $ rocznie tworząc stronę fanowską szkoły – zajęcia integracyjne wdrażające nowo przybyłych w życie uczelni przestały być konieczne. Nie trzeba już było przyjmować założenia że nikt się z nikim nie zna, a grupy koleżeńskie zaczęły się tworzyć jeszcze przed dotarciem studentów na uczelnię. Każdy rocznik na FB ma stronę fanowska nazwaną od roku, w którym studenci mają zostać absolwentami. Każdy przyjęty na uczelnię zostaje fanem, gdyż ludziom zależy na zaznajomieniu się ze swoimi przyszłymi kolegami, wydarzeniami i informacjami związanymi z uczelnią.

Zasoby Facebooka dla instytucji oświatowych

Facebook, 5.0 out of 5 based on 3 ratings
Share and Enjoy:
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • Śledzik
  • Blip
  • Blogger.com
  • Gadu-Gadu Live
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Wykop

2 Komentarzy do “Facebook”

  1. Olka napisał(a):

    Witam. Mam pytanie. Pokazuje mi na Fb że strona jest niezabezpieczona i system pracuje w sieci web więc co mam zrobić aby zabezpieczyć tę stronę spowrotem?? Chodz tylko o to że pokazuje mi ten komunikat cały czas i nic z tym nie moge zrobic co uniemozliwia mi jakie kolwiek działania na tej stronie.

  2. Tomasz napisał(a):

    Rozumiem, że artykuł został napisany w 2011 roku i część informacji jest już po prostu nieaktualna, jednak jeżeli chodzi o korzyści jakie dają media społecznościowe, to uważam, że z tym niskim kosztem i dużym zasięgiem nie jest do końca prawdą. Zgadzam się, że potencjalnie serwisy społecznościowe mają duży zasięg, ale żeby mieć do niego dostęp, trzeba zgromadzić użytkowników, którzy np. polubią profil serwisu, a zgromadzenie tych użytkowników nie jest prostym zadaniem i często wiąże się z dużym nakładem pracy. Poza tym, o profil trzeba dbać i regularnie aktualizować, a to również wiąże się z kosztami. W każdym razie, mimo kosztów jakie trzeba ponieść posiadanie profili społecznościowych tworzonych specjalnie dla stron, portali lub serwisów internetowych jest dobrym rozwiązaniem.

Zostaw komentarz

XHTML: Możesz użyć następujących tagów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>